Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'onbelast draaien' (ID 60062).
De reply is geschreven door Intenso (UserID 14780) op 3-1-2010 22:27.

wat een poep praat dat de olie eerst overal meot komen te zitten.

de meeste brommers zijn gewoon 2 takt welke dat dus niet hebben.
(alleen de versnellingsbak en koppeling maar dat ligt weer iets anders want die olie is altijd wel dun en vliegt meteen rond)

bij een auto en een 4 takt brommer motor en dat spul is het wel zo dat er veel meer slijtage optreed bij een koude motor omdat er gewoon bijna geen olie tussen de nokkenas en de stoterstangen welke dus weer de de klep opendrukken maar goed.

bij een 2 takt is het meer dat alles nog wat warm moet worden zoals lagers.

zo hoor je ook heel veel mensen roepen van ja ik heb c4 lagers want dat is beter zonder dat ze zelf snappen wat het verschil is tussen c3 en c4 enzo.

dit is dus de speling in de lagers.
bekend is dat ijzer e.d. uitzet door warmte.
en ook bekend is hoe meer wrijving hoe meer warmte.

hoe sneller je brommer is hoe meer wrijving in je blok en op de lagers dus je lagers worden warmer en zetten uit.
een c3 lager heeft minder speling dus hoeft minder warm te worden om minder slijtage te hebben dan een c4 lager.
kan dit niet echt beter uitleggen maar goed.

het enigste wat je dus hebt bij een 2t brommer is inprincipe slijtage aan je lagers doordat deze nog neit warm zijn en nog enige speling hebben.
ook je zuiger en cilinderwand zullen nog iets reageren op de warmte en zullen dus ook iets meer slijten bij een koude motor maar dit effect is lang niet zo erg als bij een 4t.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved