Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'orion rx50 carbon' (ID 54052).
De reply is geschreven door XDr4g0nX (UserID 20108) op 27-12-2009 11:41.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: orionmotors
Testverslag van de RX50 na 7.445 Km:
Kenteken: D-551-BR, meldcode: 0012:

De RX50 rijdt met standaard blok en cilinder etc. maximaal 70-72 Km/uur.
Wanneer de RX50 wordt afgeleverd rijdt deze uiteraard maximaal 45 Km/uur, omdat de brommer (op toeren) is begrensd. Wij adviseren om hier de eerste 500 Km niets aan te doen en de brommer rustig in te rijden. Daarna mag de inloopolie worden ververst voor gebruikelijke SAE10W40 of SAE15W40 semi-synthetische olie. Op dat moment kan ook de begrenzer worden verwijderd, zonder dat dit schade aan het blok veroorzaakt. Voor waarde is wel, dat het standaard 13-tands voortandwiel wordt vervangen door een 14-tands voortandwiel, wanneer veel binnen de stad wordt gereden, of 15-tands wanneer vooral lange afstanden buiten de stad worden gereden. Doe je dat niet, dan kan het verwijderen van de begrenzer leiden tot motorschade door overtoeren.

Met een 14-tands tandwiel blijft de trekkracht behouden, echter ligt de topsnelheid rond de 65 Km/uur. De brommer kan dan nog wel harder, alleen kom je dan boven 10.000 rpm, en dat leidt dus tot motorschade.
Met een 15-tands voortandwiel wordt de acceleratiekracht iets minder, maar de topsnelheid van zo'n 72 Km/uur kan urenlang achter elkaar worden volgehouden zonder enige schade aan het blok.

Wij hebben de duurtest deze zomer met onze testbrommer in de praktijk uitgevoerd, waarbij onze testrijder in 5,5 uur tijd 6 keer de Afsluitdijk (geen stoplichten of obstakels) op en neer is gereden op topsnelheid.
Beginstand: 3.822 Km. Eindstand: 4.205 Km. Bij elkaar 383 Km achter elkaar gereden, 1 keer gestopt om te tanken. Verbruikte benzine bij deze ontgrensde en geoptimaliseerde brommer: 8,90 liter voor 383 Km, oftewel precies 43,0 Km met 1 liter Euro95 benzine (in begrensde toestand rijdt de brommer 1 op 50,6 Km)
Het oliepeil was onveranderd. Nadat de test afgelopen was hebben wij express de motor nog 10 minuten stationair laten draaien, dus zonder rijkoeling, maar de motor bleef netjes 1.500 rpm stationair draaien.
Compressiemeting (5,3 bar) gaf ook geen enkele verandering aan.

Onze testbrommer (de allereerste RX50 ooit gefabriceerd, geregistreerd Maart 2009) heeft inmiddels 7.445 Km op de klok staan en heeft daarmee het gegarandeerde kilometrage (6.000 Km) overschreden.
De eerste 500 Km hebben wij in standaard configuratie (= max. 45 Km/uur) gereden. Deze 500 Km dient extra aandacht besteed te worden aan loslopende bouten en moeren. Wij verloren 1 (van de 2) inbusbout van de voorvork bij de as, en 1 bevestigingsbout van het passagiersstepje. Gelukkig zijn alle boutjes en moertjes op de RX50 standaardbouten, dus simpel te vervangen. Daarnaast zijn alle bevestigingen aan de RX50 uit voorzorg dubbel uitgevoerd, dus met 2 bouten. Maar het is zeker vereist om in de beginperiode bouten en moeren goed te controleren en na te trekken. Na de inloopperiode zijn wij geen bouten of moeren meer verloren.

Behalve het standaard onderhoud (controle/natrekken bouten en moeren, olie verversen, carburateur reinigen) hebben wij alleen het spruitstuk moeten vervangen omdat het gebarsten was. Inmiddels heeft Orion verbeterde spruitstukken gemaakt, zodat dit probleem niet meer voorkomt. De brommer heeft ons slechts 1 keer onderweg problemen gegeven, omdat er toch een vuiltje in de carburateur was gekomen en de sproeier gedeeltelijk blokkeerde. Maar zelfs toen zijn we op halve snelheid toch thuis gekomen en hebben de carbu gereinigd.
Daarnaast hebben wij 1 keer een lekke achterband (dikke schroef erin) gehad, maar dat is niet echt een technisch probleem te noemen natuurlijk.

Huidige situatie:
Banden: voorband nog 80% profiel, achterband nog 70% profiel.
Remblokken: voor 50%, achter 80%.
Gaskabel, koppelingkabel: origineel, nog nooit gebroken.
Motorblok: Kleppen nog niet hoeven stellen, nog altijd compressie als bij aflevering (5,3 bar). Dit is overigens wel een beetje gelukkig, want het komt bij deze blokken vaak voor dat de kleppen wél afwijking vertonen en gesteld moeten worden. Er is lichte (niet noemenswaardige) lekkage op de koppakking waarneembaar, maar hiervoor is (nog) geen actie vereist.
Lagers: Geen speling op voorwiel, achterwiel of achterbrug.
Balhoofd: lagers bij 5.000 Km nagezien en teruggeplaatst na smering. Zat enige speling op.
Ketting: KMC ketting, in het begin 2 keer gespannen, daarna niet meer nodig geweest, want de ketting is op rek. Alleen bij vervanging voortandwiel de stand van de kettingspanners aangepast en opnieuw opgespannen. Ketting is uiteraard bij iedere beurt goed gesmeerd en kan gerust nog 10.000 Km mee schatten wij. Geen roestvorming.
Tandwielen: Vóór: 15-tands, nu ongeveer 7.000 Km in gebruik. Tandjes staan nog netjes recht, slijtage +/- 40%, kan gerust nóg eens 7.000 Km mee. Achter: 58-tands origineel. Geen/amper zichtbare slijtage.
Wielen: Alle spaken zitten nog zo vast als een huis, geen enkele speling.
Electronica: bedrading alles origineel, geen probleem gehad.
Verlichting: parkeerlampje vóór recent vervangen. Was doorgebrand.
Accu: moet waarschijnlijk binnenkort vervangen worden. Helaas zijn wij 1 maand geleden vergeten het licht vergeten uit te doen, waarna de accu de volgende ochtend compleet dood was (logisch). Helaas hebben wij de accu niet weer goed tot leven weten te brengen, en is nu erg snel leeg.
Roestvorming: Is bij de RX50 niet aan de orde. Er worden standaard rondom 'lakbouten' toegepast. Alleen de veren van de stepjes waren blijkbaar van staal, Daar is enige roestvorming waarneembaar, maar eenvoudig te vervangen.
Uitlaat: De uitlaat van de RX50 is van roestvrij staal, dus er is zelfs geen roest op de uitlaat te zien. Overigens is de standaard uitlaat (gedempt en mét katalysator) op onze testbrommer bij 2.600 Km vervangen door een open uitlaat zónder katalysator, dat geeft een mooier, voller en donkerder 4-takt geluid.

Om rijdend te blijven gebruikten wij in het eerste jaar voor ¤ 53,50 noodzakelijke onderdelen (spruitstuk, binnenband, 3 liter olie).
Daarnaast gebruikten wij voor ¤ 177,90 optionele onderdelen (onbegrensde CDI, open uitlaat en 15-tands voortandwiel).
Onderdelen zijn relatief goedkoop, zo'n 20 tot 60% goedkoper dan die van gangbare merken, en goed online verkrijgbaar. Altijd op voorraad, en doorgaans binnen 1 werkdag thuis afgeleverd met DHL.

Conclusie:
Wijzelf zijn erg tevreden over deze brommer. De RX50 is niet te vergelijken met andere Chinese brommers uit voorgaande jaren en van andere Chinese merken. De RX50 steekt daar met kop en schouders bovenuit. Met de RX50 heeft Orion bewezen, dat je wel degelijk voor de helft van de prijs van een Derbi Senda of TZR een zeer degelijke en betrouwbare brommer kunt leveren.
Daarnaast is het op dit moment de enige brommer die is voorbereid om op een later moment legaal te kunnen worden omgebouwd naar 250cc motor, waardoor alles aan deze brommer standaard eigenlijk té degelijk is uitgevoerd voor een 50cc brommer. Dit blijkt uit alles, van rijcomfort, remkracht, vering, tot de robuustheid van het frame.

Orion Motors Benelux

He, dit verhaal ken ik ergens van.
En zelfs toen ik het ongeveer 2 maanden geleden las dacht ik ook te lezen dat ze ons niet meer lastig zouden vallen met die chineze 4-takt dingen


Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 27-12-2009 om 12:33 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved