Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Is het mogelijk om een aluminium carterdeksel op te lassen?' (ID 59978).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 25-12-2009 15:22.

Als je beschikking hebt tot een AC Tig apparaat (met argon als bescherm gas), dan zou ik het zeker zelf proberen. Het is minder moeilijk dan je denkt. Je gaat iets oplassen, dat is een heel stuk makkelijker dan 2 losse delen correct aan elkaar lassen.

Ik zelf las m'n carters op met een DC Tig apparaat. Normaal gesproken las je met de + aan het werkstuk (aarde) en de - aan je lastoorts. In dat geval heb je te weinig warmte inbreng om de oxide laag te laten smelten (basis materiaal smelt wel, maar valt in één keer weg als de oxide huid breekt, geen bruikbaar smeltbad dus).

Draai je de + en de - om, dan smelt je wel door de oxide laag heen en kun je een smeltbad creeren. Alleen je hebt dan het probleem dat je wolfraam electrode ook afsmelt... dat is dan de opoffering die ik maak (met een watergekoeld apparaat blijft het nog binnen de perken). Het kan voorkomen dat er een stukje wolfraam in het opgelaste aluminium terecht komt, dit is snoeihard. Voor het oplassen van een gat in een carter vind ik dat persoonlijk niet zo erg, dat slijp ik er dan weer uit.

Een ac apparaat zit tussen die 2 methodes in en doordat de + en - constant wisselen, heeft de wolfraam electrode meer tijd om de koelen en smelt daardoor (nagenoeg) niet af.

Een gewoon mig/mag apparaat kan ook alu lassen met een kleine aanpassing in het slangen pakket. Je bent een lasdraad geleider nodig met een teflon bekleding en een pitje speciaal voor alu lasdraad. Bij een lang slangen pakket ben je een toorts nodig die het draai trekt(bij een korte slang niet noodzakelijk).Dit is ter bescherming van je lasdraad, omdat alu draad veel gevoeliger is voor knikken en snel beschadigd.
Met argon als beschermgas kun je dan alu lassen. Bij een mig/mag is de toorts je + en werkstuk -. De + smelt af. Bij dc tig met omgedraaide polen is de wolfraamelectrode de + en wil dan dus afsmelten. Wolfraam is behoorlijk hitte bestendig, dus als je hier ac voor gebruikt blijft deze koud genoeg om nagenoeg niet af te smelten. Bij mig is het lasdraad de +, dit wil je juist af laten smelten dus is er geen probleem. Dat maakt dus het verschil dat je met Mig wel DC kunt lassen en bij Tig eigenlijk niet.

Wanneer je een Mig lasappraat hebt met een puls functie dan wordt het al helemaal een stuk makkelijker om alu te lassen. De verhoogte puls gebruik je dan om nog makkelijker door de oxide huid van alu te breken. Een dubbelpuls apparaat last helemaal mooi (bijna net zo mooi als tig), maar is erg prijzig. Met zo'n appraat kan iedereen die staal mig/mag kan lassen ook aluminium goed en netjes lassen.

Nadel van Mig is wel dat je dus een hele rol lasdraad speciaal voor gietwerk moet kopen (en dat draad is onverpakt niet erg lang houdbaar). Voor Tig kun je een paar losse toevoegstaafjes ergens vandaan halen.
Gietalu bevat silicium, dus het gewone AlMg5 draad is niet goed genoeg. Moet dus een AlMgxAlSix variant zijn. Weet zo even niet uit m'n hoofd wat ik gebruik (heb het helaas op, dus kan het ook even niet nakijken).



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved