Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Nitromethaan/methanol bij 2takt benzine motor (puur of gemengd)?' (ID 59969).
De reply is geschreven door Onevia (UserID 16755) op 24-12-2009 17:11.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tvmierlo
[...]


E85 is een leuke optie, als je er goed aan kunt komen(4 tankstations in Nederland ofzo). Daarnaast moet je alle rubberen delen in een blok vervangen door materiaal dat wel bestand is tegen ethanol. En je sproeier moet aangepast worden, wat het kleinste probleem is. Een ander probleem is dat normale 2takt olie niet mengt met ethanol. Zover is de enigste 2 takt olie die mengt met ethanol: ricinusolie(ook bekend als: wonderolie) zoals castrol r40?




Er zijn wel meerdere tankstations, rond de 20 - 25 in Nederland. Wat je zegt kwa aanpassingen klopt helemaal. Bougie moet ook andere hittegraad en evt ontsteking anders afstellen.

Het grootste voordeel op het gebied van vermogen van de brandstof is het hogere octaan getal, waardoor de brandstof klopvaster is. Daardoor kan je dus met een hogere compressie (meer vermogen) werken met minder last van detonatie. Ook komt er minder warmte vrij bij de ontbranding wat positief is op je koeling systeem. Je ziet dat de brandstof dan ook vaak in turbo motoren wordt gebruikt. Echter bij de verbanding van E85 komt er minder energie als bij benzine vrij. Zonder aanpassingen aan je motor is het dus niet interesant op het gebied van vermogen. Daarnaast zal het verbruik met +/- 20% (zelf getest) stijgen wat niet zo handig is aangezien de prijs van E85 in Nederland nog hoog is door belastingen.

Het moeilijkste is idd het vinden van een olie die wel met ethanol mengt. In mijn testen met e85 heb ik dan ook een 4takt blok gebruikt om dit probleem te vermijden.

http://www.brommerforum.nl/showtopic/53947


Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 24-12-2009 om 17:13 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved