Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Blair berekeningen vallen hoog uit' (ID 59965).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 23-12-2009 15:33.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rampoon
hej beste bf-mensen
Heb een tijdje geleden handen gelegt op het boek Design and Simulation of Two stroke engines van Gordon. P. Blair. Heb het goed doorgelezen en heb als oefening me onaangepaste 70cc malossi voor een nsr erbij gepakt en de spoelpoorten door gerekent. Hierbij kwam ik uit op de nogal hoge time area waarde van 0,0101 bij 13000 toeren(wat volgens mij boven max vermogen zit) en daarbij op een bmep waarde van 14,6.
Heb daarna nog na zitten denken of de boostpoort wel inbegrepen moet worden in deze berekening en heb hem er daarom als probeersel uitgehaald om een redelijke bmep waarde van 8.96 uit te komen bij 13000 toeren.
Heeft er hier iemand ervaring met deze berekeningen en zou die weten wat er misschien fout is gegaan.
hier de wijze hoe ik het gedaan heb.
Ik heb de afstandsformule zuiger tot bdp gebruikt om een formule op te stellen voor hoeveel oppervlakte er bij welk aantal graden openstaat.
afstandsformule: s=r(1-cos(x)))+(r^2*sin^2(x)/(2*l)
l=drijfstanglengte 90mm
r=halve slag=20.7
komt op
s=20.7(1-cos(x)))+(20.7^2*sin^2(x)/(2*90)
de poort gaat open na 32,4mm en dus na 118.4445013graden wordt
20.7(1-cos(x-118.4445013)))+(20.7^2*sin^2(x-118.4445013)/(2*90)-32,4
de spoelpoorten zijn redelijk rechthoekig dus de totale wijdte variert niet om de oppervlakte per graad te krijgen moet je de afstand vermenigvuldigen met de wijdte
de wijdte=73mm(of 56 zonder boostpoort)
dus
73(20.7(1-cos(x-108.4715656)))+(20.7^2*sin^2(x-108.4715656)/(2*90)-32,4)
volgens blair moet je hiervan de integraal hebben voor de complete tijd dat de poort openstaat(133.08393graden)
dus de formule op me GR ingeragt via calc integraal uitgekomen op 53633,2
volgens blairs formule gedeelt door 6*cilinderinhoud*toerental
wat 6*68*13000 is
(53633,2)/(6*68*13000)=0,0101
voor bmep
0,0101*2400-9.66=14,6bar
Ik ga je vraag later nog even goed doorlezen, maar mijn oog valt nu al meteen op je timing.
Als ik het me goed herriner rekend meneer Blair niet met de duratie van de poort maar met de timing wanneer de poort opend.
(is een tijdje geleden dat ik het handmatig heb uitgerekend )
Voorbeeldje: uitlaatpoort duratie van 190 graden is een openingstiming van 360 - 190 = 170 dit deel je door 2 wat 85graden geeft.
In jouw geval is de 118,5graden een duratie dus om dat naar opening-timing om te zetten doe je 360 - 118,5 = 241,5 deze deel je door 2 wat 120,75graden geeft (na zoveel graden opend de poort)
Daarbij komt nog dat bij een deckheigth van 0 (nul) de timing bij 41,4mm slag en 90mm drijfstang de timing 123,25graden is.
Pas bij een deckheight van -0,7 zit je aan de 118,2graden.
Ook vind ik het een beetje onduidelijk wat je hier mee bedoeld:
Quote:
de wijdte=73mm(of 56 zonder boostpoort)
dus
Maak even een simpel paint tekeningetje en geef het aan.
Vergeet je verder niet dat je rekening moet houden met de poortmap breedte correctie?
simpel plaatje die het uitlegt:
De correctie is adhv de boring en poortbreedte uit te rekenen.
Of je verder nog fouten hebt gemaakt in de formules of dat je de boostpoort er niet bij moet nemen kijk ik later wel even na.
Ben nu druk.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-12-2009 om 16:59 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved