Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'weet niet wat er aan is' (ID 59939).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 18-12-2009 23:59.

Volgende keer gewoon zoeken, en als je dan toch een vraag moet stellen meer info geven:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Niet alles wat mensen hier aanbieden afdoen als onbelangrijk, anders ga je zelf maar beunen.

Dus:
-nieuwe benzine en olie erin
-luchtfilter schoonmaken van binnen en monteren
-uitlaat schoonmaken van binnen en monteren
-carburateur helemaal schoonmaken van binnen (en sproeiers doorblazen met compressor)
-nieuwe bougie erin (en bougiekabel aan beide kanten even 15mm afknippen en er weer netjes indraaien, en bougiedop netjes schoonmaken van binnen
-contactpunten mogen niet ingebrand zijn en moeten max 0,4mm openen en ze moeten circa 17graden voor BDP beginnen met openen (zal zoon 1,3mm zijn in slag)

Loopt hij dan nog niet?
-controleer of hij tussen de contactpunten vonkt (zo ja, condensator vervangen)
Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje/dop doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.


Is dat niet het geval?
-controleer of hoelang de vonk is die je bij circa 1500 toeren (aanloop snelheid) kunt trekken naar een metalen deel
Doe een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14 waarschijnlijk) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Vonkt hij niet? dan nieuwe ontstekingspoel/bobine monteren (eventueel is er een uit te sluiten door het door ze door te meten)

Loopt hij dan nog niet?
-Cilinder eraf trekken en staat bekijken (foto's nemen) zuiger en veer -speling opmeten en alles schoonmaken (ook decompresseur indien aanwezig)
indien dusdanig versleten, cilinder naar overmaat honen en nieuwe zuiger halen (indien gietijzeren cilinderwand)

Verder het lijkt me duidelijk dat de decompresseur goed moet afsluiten.


Ik ben er van overtuigd dat hij dan inmiddels als een trein moet lopen.

Ik stel voor dat dus ook niet reageerd voordat je iets hebt gedaan waarbij je iets opmerkt, of dat je tegen een probleem aanloopt en een vraag hebt.
Sla echter geen stappen over die jij als "niet belangrijk" af doet.

Gebruik volgende keer eerst de zoekfunctie, want er zijn al duizenden van dit soort topics voorbij gekomen, en er is zelfs een FAQ geschreven hoe je een brommer lopend krijgt.

Mocht je nu dus tijdens het uitvoeren van de bovenstaande stappen iets niet snappen of tegen een probleem aan lopen, dan kun je ook dat eerst zelf zoeken!

Succes,




Uit het topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/59848/1


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 19-12-2009 om 0:38 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved