Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 12-12-2009 21:48.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb8
de spijlen zijn dun dus zullen meer uitzetten, altijd en eeuwig in 9 van de 10 keer dat de zuiger daar op vast is gelopen, bij nikasil ga ik minder als een tiende btw, nikasil is erg dun en je schuurt er zo doorheen, ik pak voor ik ga honen schuurlinnen( lep papier) leppen is zeg maar de hoge punten van bijvoorbeeld een krukas afhalen na het slijpen.

veel mensen denken dat nikasil niet te honen is, dat is doorgaans ook het geval, omdat ze niet over de juiste hoon stenen beschikken, maar met wat opoffering kom je een heel eind



gietijzer heeft een zachtere eigenschap en een minder grote uitzettingscoeficient, eigenlijk het enige wezenlijke verschil, en je kan overmaten boren tot je een ons weegt, geen laag waar je rekening mee moet houden, gietijzer schijnt betrouwbaarder te zijn, maar nikasil is op deze manier ook betrouwbaar en mischien nog wel beter, doordat je dus gewoon 0,02 groter gaat zitten met een snoeiharde cilinderwand,

nikasil cilinders zijn gewoon veel sneller ipv de originele degelijke gietijzertjes,

je zou eigenlijk iedere nieuwe kit ( met name athena) alvorens montage goed moeten afwerken en door honen, met mijn eigen athena een knoert van een productie fout ontdekt, blijkbaar zijn al de mensen met vastlopers hierop het slachtoffer van deze fout, plaatselijk onder in het cilinder hemd was de nikasil wand 0,14 te dik! dus ipv boring 57,04 boven in meette ik onder in 56.9 en daar moet dan een zuiger 57 door...


de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat je bij honen dus tussen de 30 en 60 graden moet gaan zitten ivm met je smering/olie verbruik, nikasil kits zijn glad wandig en de smering geschied door groeven rond je zuiger, tja en bij honen kan ik nooit gladwandig gaan. ik bekijk het positief als zijnde beter smerende werking in combinatie met meer toeren en meer ruimte voor uitzetten..

maar voor de 0,0001 pk pieten is dit geen oplossing, die laten liever weer de wand opnieuw aanbrengen met in het achterhoofd weer 20 uur rij plezier, ik pak mijn 0,0001 pk wel weer terug op andere vlakken





Bedankt voor je uitbundige verhaal, maar eigenlijk was dit niet helemaal waar ik om vroeg.

Je manier van schrijven is soms iet wat warrig, en vind ik het moeilijk de makkelijkste stukjes tekst te begrijpen.

Het ging mij erom wat jij gebruikt om de spijltjes dieper te leggen.
Als ik het goed begrijp is dit "lep-papier"? en doe je dit voor het honen?
"lep-papier" ken ik ook niet, en snap ook niet wat je met je krukas slijp voorbeeld bedoeld.

En hoever ga jij dus bij nicasil ongv zitten en hoever bij gietijzer?
(uitgaand van een boring rond de 45mm en een gemiddeld gebruik, aangezien ik begrijp dat het bij een grotere boring en verder "getunede" cilinders meer nodig is)


Verder lijkt het me duidelijk dat het voordeel van aluminium cilinders is dat de uitzettingscoefficient vrijwel gelijk is als dat van de zuiger en dus met betere spelingen kan worden gewerkt (koud tov warme speling is minder verschil)
Die nicasil laag zit er alleen omdat aluminium op aluminium "vreet" en dus een andere laag tussen beide nodig is.

Verder kan ik niks opmaken over het stukje wat jij schrijft over 30 tot 60 graden honen, dat bedoelde ik met dat warrige schrijven, graag hierover dus een wat begrijpbaarder stukje.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved