Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door mb8 (UserID 20464) op 12-12-2009 21:13.

de spijlen zijn dun dus zullen meer uitzetten, altijd en eeuwig in 9 van de 10 keer dat de zuiger daar op vast is gelopen, bij nikasil ga ik minder als een tiende btw, nikasil is erg dun en je schuurt er zo doorheen, ik pak voor ik ga honen schuurlinnen( lep papier) leppen is zeg maar de hoge punten van bijvoorbeeld een krukas afhalen na het slijpen.

veel mensen denken dat nikasil niet te honen is, dat is doorgaans ook het geval, omdat ze niet over de juiste hoon stenen beschikken, maar met wat opoffering kom je een heel eind



gietijzer heeft een zachtere eigenschap en een minder grote uitzettingscoeficient, eigenlijk het enige wezenlijke verschil, en je kan overmaten boren tot je een ons weegt, geen laag waar je rekening mee moet houden, gietijzer schijnt betrouwbaarder te zijn, maar nikasil is op deze manier ook betrouwbaar en mischien nog wel beter, doordat je dus gewoon 0,02 groter gaat zitten met een snoeiharde cilinderwand,

nikasil cilinders zijn gewoon veel sneller ipv de originele degelijke gietijzertjes,

je zou eigenlijk iedere nieuwe kit ( met name athena) alvorens montage goed moeten afwerken en door honen, met mijn eigen athena een knoert van een productie fout ontdekt, blijkbaar zijn al de mensen met vastlopers hierop het slachtoffer van deze fout, plaatselijk onder in het cilinder hemd was de nikasil wand 0,14 te dik! dus ipv boring 57,04 boven in meette ik onder in 56.9 en daar moet dan een zuiger 57 door...


de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat je bij honen dus tussen de 30 en 60 graden moet gaan zitten ivm met je smering/olie verbruik, nikasil kits zijn glad wandig en de smering geschied door groeven rond je zuiger, tja en bij honen kan ik nooit gladwandig gaan. ik bekijk het positief als zijnde beter smerende werking in combinatie met meer toeren en meer ruimte voor uitzetten..

maar voor de 0,0001 pk pieten is dit geen oplossing, die laten liever weer de wand opnieuw aanbrengen met in het achterhoofd weer 20 uur rij plezier, ik pak mijn 0,0001 pk wel weer terug op andere vlakken


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved