Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'amerikaanse auto knipperlicht.' (ID 59885).
De reply is geschreven door crossgek (UserID 7636) op 11-12-2009 23:36.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
ik denk dat crossgek's manier niet gaat werken omdat je dan geen belasting op je knipperlicht hebt.
In plaats van de lamp aan te sturen met je clineateur stuur je nu een relais aan en dat is minder vermogen dus klopt je knipperlichtsnelheid niet. Of hij knippert helemaal niet.
Dus moet je tesamen met het relais een weerstand hebben die als belasting dient om het benodigde vermogen te dissiperen.
Dat kun je wel uitrekenen met je P=UxI formule.
Alleen werkt je knipperlicht dan niet als je achter lichten uit staan en dien je dus altijd met licht aan te rijden.

Maar zo werkt het bij een amerikaan dus niet.
Bij een amerikaan wordt het remlicht als knipperlicht gebruikt, niet je achterlicht. Dat maakt de schakeling alleen maar moeilijker. Je knipperlicht moet namelijk werken als er niet geremd wordt, maar ook als er wél geremt wordt. Het is wel te maken maar je hebt een aantal relais nodig.

Wat ik zou doen is het volgende:
je maakt je achterlicht unit met drie lampjes en in elke fitting doe je een duplo lampje. Alle drie lampjes gebruik je als achterlicht.
De 2e gloeidraad in je middelste lampje gebruik je als remlicht en in de buitenste lampjes als knipperlicht.
De vraag is dan wel of het duidelijk genoeg gaat zijn als je remt terwijl je knipperlicht aan staat.


een weerstand ertussen maken lijkt me niet echt een probleem.

verder zou je bij het uitzetten van je achterlicht de stroom kunnen omzetten naar poot 87 in bovenstaande tekening.

als je nog een relais erbij koopt , kan deze de spanning bij beide andere relais naar poot 30 leiden zodra je er stroom opzet , en naar poot 87 zodra de spanning eraf gaat.



Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 11-12-2009 om 23:42 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved