Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 11-12-2009 1:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Juist ja, lees ook het plaatje met tekst uit Gordon Jennings boek wat ik poste.
http://img215.images...2/zuigerspeling3.png
[...]
waarin ie zegt dat je één tot twee honderdsten kunt toevoegen aan de opgave van de fabrikant, waarbij het ook nog eens over opgefokte motoren gaat.
dat betekent dus (wat hij letterlijk zegt) dat je zuiger niet meer voldoet aan waar ie voor gemaakt is en je dus in principe met een verkeerde zuiger rondrijdt. Het makkelijkst is om je speling dan te vergroten idd... je maakt niet even een custom zuigertje want dat kost vast een heel stuk meer centjes dan zelf eventjes de optimale zuiger ontwikkelen.
Maar hij schetst hier niet het verschil tussen 2t en 4t.
Quote:
Zoals ik al zei, ik heb naar Uw post gezocht:
[...]
in het topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14507
[...]
[...]
beide in het topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/20644
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 21:26 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 21:42 uur.
ja. blijkbaar heeft een tweetakt meer speling. Ik ben voornamelijk viertakt gewend en geen tweetakt met grote boringen. Denk ook dat ik meer vanuit standaard redeneer en jullie vanuit opgevoerde motoren.. maar dat vind ik uitzonderingen. als je zuiger uitzet zoals ie hoort te doen hoef je niet met extra speling rond te rijden zoals Jennings zegt. Hij zegt toch ook dat een te grote speling extra nadelen met zich meebrengt.
Maargoed, kan bijv. wel begrijpen dat een 2t een slechtere smering heeft waardoor er meer frictie is, en sowieso al meer warmteontwikkeling door wrijving door de hogere toerentallen...
wat meer speling is dan best wenselijk op een 2t lijkt me.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved