Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 10-12-2009 20:47.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]
Komt dit niet doordat de warmteoverdracht van de zuiger op de cilinderwand bij een 2 takt simpelweg kleiner is dan bij een 4 takt?
De zuigerveren zorgen voor een groot deel van de warmteoverdacht. Bij een 2 takt zitten er poorten in de wand die er voor zorgen dat het contact oppervlak van de zuigerveren een behoorlijk stuk kleiner is dan bij een 4 takt. Minder warmteoverdracht = minder koeling = meer uitzetting = grotere zuigerspeling
Juist ja, lees ook het plaatje met tekst uit Gordon Jennings boek wat ik poste.
http://img215.images...2/zuigerspeling3.png
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Uitgaande van een 500 cc.
Een CR 500 Honda wordt geboord op 0.12 mm
Een KX 500 Kawasaki zuigerspeling ± 0.09 mm
Een 500 cc Jawa Grasbaanmotor ± 0.18 mm
Zoals ik al zei, ik heb naar Uw post gezocht:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De zuiger is per maat 0.01 mm groter.
Speling 110 cc ? 0.08 - 0.10 mm
in het topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14507
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
250 cc - 0.08 - 0.10
zuiger ruim bij 0.16-0.20
500 cc - 0.10 - 0.12
zuiger ruim bij 0.20-0.24
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Speling 50 - 70 cc 0.05-0.07 mm
De zuiger is ruim bij 2 x de nominale speling = dus 0.10-0.14 mm
beide in het topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/20644
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 21:26 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 21:42 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved