Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 10-12-2009 19:58.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
kortom, alles wat je dus vertelt gaat over zwaar gemodificeerde machines waarbij de zuiger eigenlijk dermate thermisch wordt belast dat ie warm niet meer rond en recht is, maar omgekeerd taps. Dat betekent dus dat je met verkeerd materiaal rondrijdt en compensaties moet gaan maken. Dat je em dan liever teveel speling geeft dan te weinig lijkt me dan wel de slimste oplossing ja, maar verre van optimaal.

lijkt me niet echt relevant
ik blijf erbij dat 1.2mm voor geen enkele motor nog een fatsoenlijke tolerantie is, behalve die shit waar leen mee werkt


en wat betreft de argumenten voor 2t/4t, het was geen vraag van mijn kant
maar je uitleg is me nog steeds niet helemaal duidelijk. welke kanten van de cilinder zijn heter? Het enige wat ik kan bedenken, is dat het mengsel het zuigerhemd koelt bij een tweetakt en bij een viertakt niet.
Dat de zuigerbodem heter wordt dan de rest geldt zowel bij 2t als 4t, dus dat is geen verschil voor de speling. Dat het zuigerhemd gekoeld wordt zal hooguit betekenen dat een zuiger van een 2t meer taps is dan van een 4t, maar voor de complete zuigerspeling heb je me nog geen bevredigend antwoord gegeven

En ik ga niet alle pdf'jes doorspitten, geschreven spulletjes zijn lang niet altijd hetzelfde als praktijk

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 10-12-2009 om 19:46 uur.


hmmm,

Het grootste gedeelte hierboven van mij gaat over een "gewone 2takt" tov een "gewone 4takt".
Ik speelde alleen even in op de eerdere vraag waarom "racers" wel eens een grotere speling hebben als "gewonerts"....

kort gezegt: hogere temperaturen

Dat 2takt aan bij de uitlaat een stuk heter is heeft gewoon te maken met de weg die de verbranding en de druk volgt.

Dus dat een 2takt dan vooral aan de uitlaatkant (en de wand daartegenover) warmer is, is volgens mij duidelijk.
En dat de zuiger dan dus ook aan die kanten warmer zijn en daar dus ook meer uitzet lijkt me ook duidelijk.
En dat je dus behalve het taps toelopen de hoogte in wat zowel 2 als 4takt motoren hebben omdat de bovenkant van de zuiger warmer is dan de onderkant, heb je bij 2takt ook nog een stuk ovalere zuiger vanaf boven of onderaf gezien.
(een 4takt heeft natuurlijk ook geen overal precies een gelijke temp, en is aan de uitlaatpoort-kant warmer, maar een stuk minder als 2takt)
En een grotere tapheid van de zuiger, betekend toch ook een grotere speling, aangezien als de zuiger compleet "uitgezet" is de speling nog steeds in orde moet zijn.

En wederom, dat van die 1,2mm bij een grote boring, heb ik simpelweg van pro tuning gehoord, ik ga nu het topic of inbox van hem opzoeken.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved