Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 10-12-2009 19:24.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik zie helemaal niets over het hoofd hoor en ik snap ook wel dat een 500cc viercilinder kleinere boringen heeft dan een eencilinder, maar je gaat toch niet je speling baseren op je totale slagvolume? dat slaat sowieso nergens op.
Kortom, als jij een cilinder hebt met 500 cc, of het nou een ééncilinder is of een viercilinder van 2 liter... het gaat nog steeds om de boring van de zuiger.
Slagvolume is sowieso volledig irrelevant, want dat zou betekenen dat de slag ook van invloed is op de speling. Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn, maar zo ongelooflijk marginaal...
Als je ook bedenkt waarom je zuigerspeling moet hebben, heeft et met de uitzetting van je materiaal te maken. En meer boring = meer materiaal, dus is de speling altijd relatief ten opzichte van je boring. en zo simpel is het ook.
Het gaat idd natuurlijk om de boring.
Maar aangezien de motoren waar we het over hebben eigenlijk altijd vrij vierkant zijn (vrij gelijke boring en slag) kan je dat ook als indicatie geven.
Ja zoals ik al zei was het idd wel duidelijker als ik bijv had gezegt circa 40mm ipv 50cc en circa 46mm ipv 70cc etc.
Echter zei ik dat toch omdat bijv de 70cc van een puch 45mm is waar die van een derbi 47mm is, en het allemaal toch totaal niet precies is te zeggen (zie ook het één na onderste stukje tekst)
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Mag je mij een argument geven waarom een 2t een andere zuigerspeling heeft dan een viertakt. Laten we voor het gemak uitgaan van dezelfde opstelling, dus allebei 100cc eencilinder oid.
En wederom.. de plek waar je meet is van belang. Zuigers zijn taps en ovaal.
Dat is goed Martijn, en als ik het heb gezegt dan denk je bij jezelf "oohja"
Namelijk dat de temperatuur-huishouding in een 2takt veel ongelijker, namelijk 2 relatief warme kanten van de cilinder en 2 relatief koude, met dus een veel groter verschil in temperatuur tussen beide.
Bij zowel 4takt en 2takt wordt dus de zuiger van boven relatief warmer en zet dus meer uit en zal dus bovenin een kleinere diameter hebben.
Maar bij 2takt heb je dus ook vanaf 2 zijden veel meer warmte, en dus is de zuiger ook nog een stuk ovaler.
Dit plaatje legt het verhaal eigenlijk het snelste uit:
En dus zou bij een krappere zuigerspeling de zuiger bij een koude motor simpelweg vast zitten aan de onderkant bij de uitlaat/inlaat-kant.
En een racemotor wordt simpelweg warmer, en zet dus ook meer uit, en dus is een grotere speling nodig om de grotere uitzetting (en ovaalheid) van de zuiger op te vangen
Ik vraag me toch sterk af of je het artikel wel goed hebt gelezen Misschien had je de verkeerde pagina's begrepen? ik had het over vanaf PDF pagina 14 met dus de nadruk op pdf aangezien er 9 van de tien keer geen pagina nummers in het boek zelf staan
Dit legt het goed uit als je het mij vraagt, en komt letterlijk van pagina 15 af.
dit plaatje post ik niet voor die "clearance band" maar meer om het stukje over de temperatuur in een racemotor
Maar over het algemeen was mijn eerste antwoord op de TS zijn vraag niet zozeer bedoeld om als maatstaf te gebruiken, maar meer als uitleg van de feiten, en daarbij natuurlijk een richtlijn te geven.
Zoals ik al zei is het erg lastig een goede richtlijn te geven die voor een hoop machines opgaat.
En kun je er vanuit gaan dat de fabrikant hier voldoende mee heeft geklooid en je dus hun indicatie netjes kunt opvolgen.
Overigens was dat niet het artikeltje waar ik op doelde toen ik het had over zuigerspelingen in de racerij, maar er wordt wel wat uitgelegd en ook de verschillende kanten van zuigerspeling besproken.
Misschien dat Pro Tuning zin heeft hier eens te reageren, ik herriner me dat ik wat info over spelingen in de racerij ooit van hem had gehad (iig heb ik wat info over de spelingen bij grotere boringen (en dat mij die ook zo ruim leken) van hem gehad)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 19:34 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 21:42 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved