Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 10-12-2009 18:51.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
4takt is idd net wat anders.
[...]
Je ziet wat over het hoofd.
een 500cc 4 cilinder heeft behoorlijk wat kleinere zuigerts als een 500cc 1 cilinder heeft
Overigens, viel mij direct op dat er in de racerij toch vaak ruimere spelingen worden dan je direct zou verwachten, pro tuning zou je hier vast meer over kunnen vertellen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 0:06 uur.
ik zie helemaal niets over het hoofd hoor en ik snap ook wel dat een 500cc viercilinder kleinere boringen heeft dan een eencilinder, maar je gaat toch niet je speling baseren op je totale slagvolume? dat slaat sowieso nergens op.
Kortom, als jij een cilinder hebt met 500 cc, of het nou een ééncilinder is of een viercilinder van 2 liter... het gaat nog steeds om de boring van de zuiger.
Slagvolume is sowieso volledig irrelevant, want dat zou betekenen dat de slag ook van invloed is op de speling. Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn, maar zo ongelooflijk marginaal...
Als je ook bedenkt waarom je zuigerspeling moet hebben, heeft et met de uitzetting van je materiaal te maken. En meer boring = meer materiaal, dus is de speling altijd relatief ten opzichte van je boring. en zo simpel is het ook.
Mag je mij een argument geven waarom een 2t een andere zuigerspeling heeft dan een viertakt. Laten we voor het gemak uitgaan van dezelfde opstelling, dus allebei 100cc eencilinder oid.
En wederom.. de plek waar je meet is van belang. Zuigers zijn taps en ovaal.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved