Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Overmaten En Exacte Maten' (ID 59858).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 9-12-2009 18:34.

Over het algemeen is het zo dat als je een 47mm cilinder koopt, deze ook daadwerkelijk 47,00mm is en je zuiger dus iets kleiner.

De verschil (zuigerspeling) tussen de zuiger en cilinder hangt af van de boring, het materiaal cilinder en wand, en het koelingtype.
Je hebt dus de kleinste zuigerspeling bij een cilinder met een kleine boring die LC is en een nicasil wand heeft, en visa versa de grootste zuigerspeling bij grote boring ciilnder met AC en die volledig van gietijzer is (bij alu met gietijzeren bus is dit dus al minder)

Je kunt ongv uitgaan van een zuigerspeling van:
50cc = 0,025 - 0,04mm
70 - 100cc = 0,030 - 0,06mm
125 - 250cc = 0,05 - 0,09mm
250 - 500cc = 0,08 - 0,12mm
Een zuiger is ruim bij circa 2x de standaard zuigerspeling.

De nicasil wand bij een aluminium cilinder is std meestal zoon 0,10 - 0,15mm dik (dus 0,20 - 30 in diameter verschil) echter is deze tot maximaal zoon 0,5mm dik te maken (1mm diameter verschil dus ongv).

Bij zuigers voor aluminium cilinders met nicasil wanden, lopen de zuigers op in maten van 0,01mm.
De standaard maat A is bij een 47mm cilinder dan bijv 46,95mm.
maat B dan dus 46,96mm enz enz.

Bij zuigers voor gietijzeren cilinders loopt dit per letter meestal op met 0,25mm (dit wil echter ook wel eens bijv 0,4 of 0,5mm zijn)
Bij deze gietijzeren cilinders moet bij het plaatsen van een nieuwe (grotere) zuiger dan ook worden geboord/gehoond om de juiste maat tov de zuiger te bereiken.

Zuigers en cilinders worden in het algemeen met een tollerantie van ± 0.0025mm gefabriceerd.

Het meten van de zuigerdiameter doe je met een buiten-schroefmaat circa 10mm vanaf de onderkant haaks op de zuigerpen.
50/70cc zuiger is meestal versleten als de diameter meer dan 0,05mm kleiner is geworden als toen hij nieuw was.

Het meten van de cilinder doe je onder de stootrand (dus circa 10mm vanaf de top bij de meeste cilinder) met een binnen-schroefmaat.
Deze is versleten wanneer bij een 50/70cc cilinder de ovalisatie van meer dan van circa 0,05mm (dus verschil in dia van uitlaat naar inlaat -kant tov dia van spoelpoort naar andere spoelpoort -kant)
Het verschil van dia onder in de cilinder tov boven in de cilinder mag maximaal zoon 0,05mm zijn.

Het meten van de zuigerveer speling doe je door deze onder de stootrand te leggen en dan met een voelermaatje de ruimte tussen de veeruiteinden te meten.
Bij zuigerveren verschillen de standaard en versleten maten echter nogal per zuiger/veren, echter is bij de meeste 50/70cc cilinders de speling nieuw 0,15 - 0,35mm zijn ze versleten vanaf circa 0,60 - 1,20mm

Verder monteer je een zuiger altijd met nieuwe circlipjes en met de pijl bovenop de zuiger naar de uitlaat.
Indien deze er niet op zit kun je er vanuit gaan dat "grote" gaten in de zuiger naar de inlaat kant moeten zitten (als er boven elkaar 1 of meerdere kleine gaatjes van max 2 á 3mm zitten, dan zijn deze bedoeld om een uitlaatspijl te koelen en moeten deze naar de uitlaatpoort)
Ook kun je ervan uitgaan dat de zuigerveer-opening nooit over een open gedeelte van een poort heen zal gaan.
En draai de kopbouten kruislings aan met het juiste moment, circa:
15Nm bij M6 tapeinden
20Nm bij M7
25Nm bij M8
En smeer de zuiger/cilinder goed in met wat 2takt olie (niet de zuigerkop/cilinderkop)



(c) Niek de Wildt

Ik wou dat er iemand was die mij dit ooit allemaal netjes op een rijdtje gaf toen ik het nog niet wist, vroeger heb ik grotendeels alles zelf moeten uitvinden

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-2-2012 om 23:29 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved