Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'honen van een cilinder' (ID 59853).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 9-12-2009 11:37.
het hangt er maar net vanaf of je schoon komt met een bepaalde maat.
Als jij 0.25 overmaat hebt, betekent dat dus dat de kras niet dieper mag zijn dan 0.125mm. Zelfs nog iets minder, want je moet ook rekening houden met het honen, maargoed.
Als je zoveel uit een cilinder moet halen ben je als reparateur niet goed bij je hoofd als je het gaat honen, dus boren moet sowieso.
Als je het toch gaat honen is de kans vrij groot dat je cilinder taps gaat lopen of zelfs ovaal wordt, als ie dat al niet is. Ovaliteit ga je er ook niet even uithonen...
Het voordeel van boren is dat het gewoon weer perfect is en dat ze kunnen honen tot de perfecte zuigerspeling, daarom is het slim om de zuiger mee te geven, dan wordt de cilinder aangepast op de zuigermaat en dat is wat je wilt. Als het op een honderdste mm precies gaat is het wel fijn als je zeker weet wat de maat van de zuiger is, op die honderdste nauwkeurig. Van de fabrikantspecificaties uitgaan zonder dat je een zuiger hebt gemeten is dan vrij riskant en een goedkope zuiger kan best een afwijking van een honderdste hebben t.o.v. de specificaties van de fabrikant.
het grote nadeel van boren is dat je spoelpoorten van timing kunnen veranderen, die dingen staan bijna altijd onder een hoek en als je dus de diameter van de cilinder gaat vergroten zal het oppervlak van de poort verplaatsen. Is allemaal wel marginaal, maar je moet het wel in je achterhoofd houden. Als je millimeters eruit gaat halen zou je het best kunnen merken.
Afhankelijk van de diepte van de kras zou ik geen risico nemen en 0.50 overmaat scoren.
Wil je dat niet, zou ik vragen of ze de cilinder boren tot ie schoon is, dan de zuiger bestellen en dan verder boren of honen...want ze kunnen best boren tot vlak voor de eindmaat en een paar honderdsten marge overhouden wat er toch uitgehoond moet worden.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved