Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'tikkende cilinder in hoge toeren' (ID 59694).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 25-11-2009 21:09.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Yytrium
[...]
Voor zover ik kan beredeneren is dit correct. Ik DENK zelf ook dat een te LATE ontbranding slecht is, omdat er dan meer ruimte tussen de bovenkant van je cilinder en het oppervlak van je zuiger is (de zuiger is al een beetje omlaag bewogen) waardoor de vlam een groter gedeelte van je cilinder opwarmt.
Dit is puur redenatie en niet gebaseerd op feiten Don't quote me on it.
[...]
Naast het feit dat je het dus kunt horen kun je dus ook plekken op je zuigerkop zien. Detonatie ontstaat namelijk doordat gloeiende roetkooltjes als het ware mengsel ontsteken in plaats van dat je ontsteking dat doet...
Dit bericht is gewijzigd door Yytrium op 25-11-2009 om 20:45 uur.
te late ontsteking heeft minder nadelige effecten dan een te vroege Het nadeel van een latere ontsteking is dat de druk in de cilinder lager is om de reden dat de zuiger al voorbij bdp is (of iig de maximale verbrandingsdruk vindt verder na bdp plaats) en omdat de verbrandingssnelheid lager is bij een lagere druk. Cilinder opwarmen zal dan ook wel meevallen, dat oppervlak is procentueel miniem en daarbij komt nog eens dat de warmte voornamelijk in de gassen blijft zitten en dus zo de uitlaat ingaan. Zou voor de gein eens moeten berekenen hoeveel oppervlakte (dus aan de hand van de slag) bijv. 10 graden latere ontsteking betekent voor het oppervlak van de cilinderwand. Heb er zelf nu even geen zin en tijd voor
Misschien is een groter oppervlak zelfs wel wenselijk
detonatie hoeft niet perse door roetdeeltjes te komen maar het kan heel goed daardoor komen. Dat is ook de reden dat ik ooit wat zuigerbodems gepolijst heb; minder roetafzetting.
detonatie kun je idd horen, voelen en ook zien aan je bougie (spikkelssssss)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved