Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'terugschakelen' (ID 59439).
De reply is geschreven door RBN (UserID 20154) op 4-11-2009 22:28.
ja ik begrijp alles van die versnellingsbak hoe hij werkt, ik weet ook waarom het slecht is om zo te schakel en ik weet ook hoe het goed moet.
maar de grote vraag blijft nog staan.
het systeem werkt toch zo:
er zijn 2 assen met tandwielen
de tandwielen van as 1 wordt aangedreven door de motor en is constant in verbinding met de tandwielen van as 2. de tandwielen van as 2 zitten met lagers bevestigd op as 2. de tandwielen op as 1 zitten vast op hun as.
er zijn 2 schakelarmen met daaraan ronde schijfjes waar staafjes op zitten, deze staafjes moeten in een van de gaten van de tandwielen van as 2 gaan en hierdoor komt hij in een versnelling, deze ronde schijfjes zitten vast op de as en drijven dus het wiel aan.
de staafjes gaan in de gaatjes omdat de tandwielen draaien, en zo komen de staafjes vanzelf een gat 'tegen' waar ze inklikken (als je dus op de versnellingspedaal drukt wordt een van die schijfjes richting een van de tandwielen van as 2 geduwt. en gaat erin vast 'hangen', waardoor je voortandwiel wordt aangedreven.
Nu de vraag dus alsnog: als de tandwielen van as 2 draaien ( de motor draait stationair, tandwielen as 1 draaien en tandwielen as 2 dus ook) en je drukt op het versnellingspedaal, je duwt dus de schijfjes richting een van de tandwielen, dan zouden ze er toch in moeten klikken? de tandwielen draaien immers en de staafjes zouden vanzelf in het gat moeten schieten.
als de motor stilstaat is het logisch dat het niet kan, maar het blokje draait wel en de tandwielen ook..
Waarom kan dit dan toch niet/slecht????
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved