Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Yamaha dt vonkt slecht.' (ID 59391).
De reply is geschreven door kenny77 (UserID 11550) op 2-11-2009 17:51.

Had ik toen eens voor iemand anders geschreven, dus staan misschien dingen in die niet van belang zijn
maarja moet wel lukken denk ik.

Dit gebeurt voor alle duidelijkheid dus gewoon achter het vliegwiel !!
(Ik heb de foto’s zo genomen omdat ze anders niet duidelijk waren)

Stap 1.
Kijk door het vliegwiel en dan zie je de contactpuntjes zitten , zitten bijvoorbeeld dicht als je er doorheen kijkt.
Zo als hier onder


Stap 2.
Dan draai je net zo lang aan het vliegwiel totdat de contactpuntjes open gaan en dan laat je het vliegwiel op het punt staan dat de contactpuntjes het verst open gaan, nu blijf je van het vliegwiel af en zorg je er voor dat het vliegwiel niet meer beweegt.
Zo staan ze dus open, zoals ze op de foto staan, staan ze in werkelijkheid te ver maar het was om de foto te verduidelijken.

Je kunt nu de afstand tussen de puntjes opmeten en als ze tussen de 0.30 en 0.40mm staat dan staan ze goed en dan hoef je er niks meer aan te doen.
Staan ze te ver of te weinig open dan volg je de volgende stappen.

Stap3.
Dan pak je een schroevendraaier en dan draai je de schroevendraaier links om en dan draai je de bout los , zodat je de contactpuntjes heen en weer kan bewegen
(ik zelf draai ze nooit te veel los ,maar net zodat ik de contactpuntjes kan bewegen , want anders springen ze de hele tijd weer terug.)


Stap4.
Dan pak je de voelermaatjes.
Mocht je er geen hebben , dan is het handig als je deze aanschaft omdat je bij een DT/RD de puntjes best vaak moet afstellen.
Dit zijn dus voelermaatjes .


Dan beweeg je de contactpuntjes zodat je denkt dat ongeveer tussen de 0.30 en de 0.40 zit,dan draai je het boutje aan.
Dan pak je de voelermaatjes en dan controleer je de afstand door het voelermaatje van de gewenste maat tussen de contactpuntjes te schuiven en dan heen en weer te bewegen . (dit moet een beetje weerstand opleveren maar de puntjes moeten niet uit elkaar worden geduwd ook moet je voelermaatje er niet te los door heen gaan.)



Zo dus .
Dit herhaal je net zo lang totdat de afstand tussen de contactpuntjes tussen de 0.30 en 0.40 zit.
Deze waarde is: als je een snellere set-up (70cc) hebt zou ik 0.40 pakken en als je een langzamere set-up (50cc tenzij getuned) )hebt dan zou ik 0.30 of 0.35 paken.

Als deze afstand goed is dan draai je het boutje weer goed vast zo dat deze niet los gaat.

En als het goed is moeten dan de contactpuntjes goed staan.

Hier onder staan foto's van hoe het ongeveer eruit ziet als het vliegwiel er nog op zit hoe het dus bij jou moet gebeuren.
Het zijn niet de beste foto's want alles is met de telefoon gemaakt en ik had het koud dus mijn handen trilde nog al ik hoop dat je het kunt zien wat ik bedoel.



De afstand opmeten met de voelermaatjes.



De contactpuntjes los en vast draaien.

Ik hoop dat je het snapt en dat je ze nu kunt afstellen , succes .

mede mogelijk gemaakt door Henk




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved