Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Helicoil sterk genoeg???' (ID 59338).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 28-10-2009 20:03.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


ja.

je gat is groter, dus je omtrek is groter, dus om het even visueel voor te stellen: als je je draadoppervlak 'af zou wikkelen' heb je bij een helicoil een stuk meer draad waarover dezelfde kracht verdeeld wordt.




Bij afschuiving schroefdraad doet de diameter vrijwel niet toe, puur alleen het materiaal, de lengte van het schroefdraad, en de spoed (en daarmee het verschil tussen kern- en middeldiameter) aannemend dat de hoek van het schroefdraad gewoon 60graden blijft en niet andere 55graden draad wordt
Wel kun je zeggen dat over het algemeen bijv een boutje met een grotere diameter ook een grotere spoed zal hebben, maar in dit geval is dat niet het geval, aangezien de spoed van een echte bougiehelicoil aan de binnen en buitenkant gelijk is ondanks dat de diameter groter is!
Zoals ik eerder zei is de diameter zelf niet relevant wat betreft het voorkomen van afschuiving, dit doet het wel een heel klein beetje aangezien de kracht over een groter oppervlak wordt verspreid, maar bij afschuiving begint altijd aan precies 1 kant (waarna de rest van het draad genadeloos zal volgen) en dus kun je het vergelijken met doorsnede aanzicht, hierbij zal de diameter niks uitmaten.

En dat de bougie nu idd op in een "harder materiaal" wordt gedraaid, is waar, maar de helicoil zelfs zit natuurlijk nog wel in het "zachtere materiaal"
Wel is het zo dat je de helicoil er in princiepe niet meer uit zult halen, en je dus het "zachtere materiaal" minder zult verslijten.

"Slechter" zal het dus zeker niet zijn (MITS de lengte van de helicoil gelijk is aan de originele lengte van het schroefdraad!), maar echt veel "beter" durf ik het ook niet te noemen


Genoeg diepzinnig gelult, ram er gewoon een helicoil in.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-10-2009 om 20:08 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved