Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'afstellen ontsteking (FAQ?]' (ID 59082).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 12-10-2009 17:25.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
Er is zover ik weet geen FAQ over het afstellen van de ontsteking.
Heeft iemand zin die te schrijven of mij uit te leggen hoe dit goed te doen?
liefst zonder stroboscoop. op BPD afstellen- lijkt me onnauwkeurig?
iemand?
Je moet niet gaan kloten met een stroboscoop op een contactpunten ontsteking (ook vaak niet op een cdi ontsteking).
Dit doe je alleen als je de curve wilt bepalen en bij een zwaar opgevoerde brommer een idee wilt krijgen in welke richting je moet zoeken.
Bij jou brommer moet je gewoon met graden vooronsteking werken die je omzet naar mm's.
Meestal is dit niet eens nodig en staat er netjes met streepjes aangegevens waar de grondplaat op moet staan.
Ook kan het zijn dat je een streepje op het vliegwiel bij bijv 3.000 toeren moet laten uitlijnen met een streepje @ carter (stroboscoop dus)
Maar even over mm's afstellen van de ontsteking, wat ik jou aanraad om te doen:
Als jij op een nette manier meet is het niet onnauwkeurig.
Met nette manier meten bedoel ik dat je schuifmaat in alle dimensies recht houd en als je maten vergelijkt dan 2x op de zelfde plek meet.
Stel in het handboek staat dat een voorontsteking van 16 - 18graden nodig is, wat jij vervolgens met een formule of programmatje omrekend naar mm's (afhankelijk van je slag en drijfstanglengte) wat bijv gelijk is met 1,3mm (17graden dus).
Dan haal je je bougie uit je kop en meet je met voel je met de dieptemeter van de schuifmaat wanneer de zuiger zijn BDP bereikt (wel de goede kant op draaien, er staat altijd wel een pijl @ vliegwiel, en anders kick je de motor even of een stapje zetten in zijn versnelling, dan zie je welke kant hij op draaid)
Heb je het BDP gevonden, dan verdraai je het vliegwiel niet meer en meet je met een schuifmaat van het bougiegat tot het midden (de top) van de zuiger de afstand.
Deze is dan bijv 25,4mm
Je wou 1,3mm vooronsteking, dus moet hij op 26,7mm (25,4 + 1,3) voor BDP vonken.
Je draaid het vliegwiel dus iets tegen de draairichting in, en zet de schuifmaat op de berekende lengte.
Dan steek je de schuifmaat door het bougiegat, en draai je rustig het vliegwiel de "goede" kant op tot hij de schuifmaat raakt en dan staat de zuiger dus 1,3 ofwel 17graden voor BDP.
Op dit punt moet hij dus vonken.
Bij een contactpunten ontsteking betenend dat dat de contactpunten op dat moment moeten beginnen te openen.
Bij een cdi ontsteking staat er altijd een lijntje op het vliegwiel en een op de grondplaat, deze moeten dan dus uitlijnen, is dit niet het geval, dan stel je dit bij door de grondplaat te verdraaien.
(in het geval van een rotor/vliegwiel zonder spietje, kan je eventueel ook de rotor/vliegwiel loshalen en verdraaien en weer vastzetten)
Dit princiep met streepjes is soms ook toegepas op contactpunten ontstekingen.
Dan staat er vaak een streep met T (top van TDC ofwel BDP) en een streepje met F (fire ofwel vonk)
Het enige wat onnauwkeurig aan deze manier kan zijn is als jij je schuifmaat scheef door het bougiegat steekt en dus niet de afstand tot het midden van de bovenkant van de zuiger meet maar bijv de ene keer wel het midden maar de andere keer meer naar de rand, wat een langere afstand is.
Om dit te voorkomen heb je van bijv het merk Buzetti een schroefmaat die je in je bougiegat kunt draaien en daarmee gewoon netjes het "pikkie" wat eruit komt tegen de zuiger laten komen @ BDP en dan 2,1mm uitdraaien en vervolgens de krukas weer rond draaien tot hij hem weer aanraakt.
Heel lul verhaal maar het is heel simpel
Overigens zijn niet alle ontstekingen te verstellen door het verzetten van de grondplaat, sommige kunnen alleen gesteld worden dmv de totale opening tussen de contactpunten als hij verder open gaat duurt het immers langer voor hij sluit en gaat hij ook eerder open, wat de timing veranderd.
Bij "gewone" contactpunten ontstekingen waarbij de vooronsteking wordt versteld dmv de grondplaat en het vliegwiel vast is ivm spietje, openen de contacpunten bij brommertjes meestal maximaal rond een krappe 0,4mm
Dit check je met een voelermaatje.
kijk ook hier eens:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved