Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'waarom 4takt?' (ID 58957).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 4-10-2009 22:04.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH..Jurgen..RX
hangt af. als jij een snelle pijp onder een 2 takt zet dan is 4 takt er niks bij. + met een 4 takt heb je door dat een klep je cillinder sluit geen powerband meer. dus heb je wat je maat zegt gewoon in elk toeren gebied trekkracht.. maar 2 takt heeft geen kleppen. dus het hangt van je uitlaat af in welk toeren gebied hij het meeste koppel levert. dus je kan em snel laten op trekken. of snel op top laten rijden


euh de enige reden dat je een powerband hebt is omdat je motortje daar beter presteert dan in de rest van het toerenbereik...hij loopt daar het meest efficient.

een viertakt heeft ook een bereik waar ie het meest efficient loopt, maar dat is veel subtieler omdat ie over de rest van het toerenbereik efficienter loopt

een groot voordeel van een tweetakt is is dat het hele principe simpeler is, daardoor goedkoper te produceren.
Eveneens is een 2t om diezelfde reden compacter.

daardoor is het in het verleden verstandig geweest om voor tweetakt te kiezen voor kettingzagen, brommers etc etc. De ruimte en het gewicht hebben een groter belang dan de efficientie of wat dan ook... hierdoor is er natuurlijk meer tijd en geld in de ontwikkeling van tweetakt gestoken waardoor een tweetakt behoorlijk meer vermogen uit hetzelfde aantal ccs haalt... maar als je gaat kijken en rekenen kun je eigenlijk zeggen dat een 2t 2x zoveel cc heeft, omdat ie het dubbele aantal arbeidsslagen heeft.

in theorie zou je dan idd 2x zoveel vermogen hebben, maar omdat je dat niet hebt zie je al direct dat een 2t minder efficient loopt dan een 4t.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved