Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'waarom 4takt?' (ID 58957).
De reply is geschreven door Tim-gpr99 (UserID 18991) op 4-10-2009 22:03.

die maat heeft zeker geen verstand van brommers! 50cc 4 takt kan ECHT maximaal 65-70 ontgrensd, met een hoop geklooi zoals koppen flowen enzo en veel aanpassingen moet 85 ook nog wel te halen zijn, maar kijk naar de nieuwe 2 takt schakels, ander uitlaatje en paar ringentjes weghalen en je rijd 100.....

4 takt is echter wel zuiniger en minder belastend voor het milieu plus dat het veel meer koppel levert.... ook het geluid is van tweetakten "fel" wat de meeste mensen (20+ dan he :P) als irritant ervaren. Daarom zijn ze in de MotoGP overgestapt naar viertakt omdat er veel meer potentieel in de 4takten zit tegenwoordig (inspuiting, variabele kleptiming , dubbele nokkenassen ga maar door) en omdat het dan ook mee kan doen aan het groene imago van tegenwoordig.

Toch zijn de snellere en betere 4takten (nog) te duur en te ingewikkeld voor in brommers om volledig tot recht te komen... een flink getunde 88cc 4takt kan ook wel in de 15 pk regio komen , met DOHC kop 24mm carburateur enzo maar dat is heel ingewikkeld en nog te duur de huidige 4takt brommers voldoen opzich wel aan de eisen (zuinig, redelijk onderhoudsvrij) maar qua prestatie doen ze erg onder voor 2 takt, en aangezien circa 75% van de totale brommerrijders de doelgroep jeugd betreft en zij vaak "the need for speed" hebben wil het nog niet erg lukken.


PS: ik vraag me ook af wat de modjes hiervan vinden, ik heb zo het vermoeden dat dit topic wel eens dicht kan gaan omdat het antwoord op jouw vraag/discussie wel redelijk algemeen bekend is, maar toch.

Groeten Tim (Derbi&Zundapp rijder, snelheid & ouderwetse uitstoot dus. )

Dit bericht is gewijzigd door TimDapp op 4-10-2009 om 22:05 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved