Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen topic"- deel 39 ' (ID 57794).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 4-10-2009 17:06.

ik vind dingen met een luchtsleutel vastzetten echt enorm boers. Daar sloop je veel dingen mee. Luchtsleutel alleen voor loshalen gebruiken.

dat een bigend kan verdraaien door gebruik van een luchtsleutel zou overigens betekenen dat je het bigend net zo goed kan verdraaien met een normale sleutel...dus daar geloof ik niet zo in.

als je ook kijkt hoe de krachten verlopen bij het vastzetten van een vliegwielmoer (met een luchtsleutel of met een normale (dop)sleutel..doet er toch niet toe) dan zou de rechter krukwang vast moeten zitten om een draaiende kracht op het bigend te krijgen. Is sowieso niet de goede manier van blokkeren imho.

Met een zuigerstop belast je je bigend, smallend en zuiger wel, maar niet op een manier dat het bigend kan verdraaien, je blokkeert namelijk direcht écht het bigend, en daarmee juist het scharnierpunt.

Het zou in dat geval wel zo kunnen zijn dat je de krukas verdraait tenopzichte van de krukwang...maar aangezien dat bijna altijd één geheel is gebeurt dat ook niet zo makkelijk (alles kan natuurlijk, met een hefboom van 8 meter). Dat zou ook betekenen dat je met genoeg vermogen en het laten schieten van je koppeling je krukas kan verdraaien.


Het beste is om het vliegwiel te blokkeren, en daarmee de hele krukas te ontlasten. Een luchtsleutel doet dit eigenlijk door gebruik te maken van de massatraagheid van het vliegwiel...maar zoals ik al zei is een luchtsleutel geen goed gereedschap om iets mee vast te zetten. Je beschadigt sneller schroefdraad, raakvlak van de boutkop en creeert vervelende spanningen in het materiaal.

Er zijn hele mooie tangen die je in de gaten van een vliegwiel kunt steken om ze op die manier te blokkeren daarna zou ik nog eerder ene zuigerstop nemen.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved