Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'ontsteking zonder vliegwiel, op accu wil niet..' (ID 58812).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 26-9-2009 1:57.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Een bobine werkt met 2 spoelen tegenover elkaar, de ene gaat een wisselspanning doorheen. die werkt een wisselend magnetisch veld op die weer een spanning opwekt in de andere spoel. Een accu levert gelijkstroom dus daar gaat je bobine niet op werken. Hoe een autobobine dan werkt weet ik ook niet... maar hij schijnt te werken op gelijkspanning.
autobobine werkt sowieso op gelijkspanning. Had al heel verhaal getypt dat wisselspanning niet kan, maar volgens mij heb je wel gelijk wat dat betreft. Principe blijft eigenlijk hetzelfde.
het werkt heel simpel, je moet gewoon et schema van een autobobine aanhouden...betekent ook dat je een fatsoenlijke bobine moet gebruiken die ook echt voor een dergelijke setup bedoeld is, dus niet zon standaard puchding.
MT bobine zou daar bijv. prima voor kunnen.
kwestie van 12v door de primaire spoel, daarna de contactpunten met condensator op de massa aansluiten en presto.
edit: ow die hele tekening had ik even over het hoofd gezien.
zo werkt het niet he...want zo haal je dus nooit de spanning van je bobine af, en dat is nu juist de manier waarop zo'n ding werkt... als de spanning erafgaat ontstaat de inductiespanning in de secundaire spoel van de bobine en krijg je een vonk. Daarom doet ie het wel als je de pluspool lostrekt.
Van de andere kant zou het ook evt werken als je contactpunten dus dichtgaan, want dan maak je als het ware gruwelijke kortsluiting via je contactpunten waardoor de spanning van je bobine wegvalt.
maar je moet gewoon een normale bobine pakken, want dat werkt tenminste.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 26-9-2009 om 1:59 uur.
edit2: ah een dt bobine. Probeer het dt systeem eens af te kijken (via de KB?)
volgens mij werkt het beter als je ipv de contactpunten parallel je ze in serie zet, dus accu - condensator - contactpunten - bobine. Het gaat er natuurlijk om dat de spanning van de bobine afgaat als de contactpunten opengaan.
Als je het nog leuker wilt doen maak je zelf een transistor/thyristor ontsteking...kun je die vieze contactpunten ook meteen weglaten. Hoef je ook nooit meer te vervangen.
kopen is voor pussies.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 26-9-2009 om 2:02 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved