Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen topic"- deel 39 ' (ID 57794).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 14-9-2009 18:48.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pau1
Wie kan mij even kort en duidelijk uitleggen waarom een 4-takt motor meer koppel heeft dan een 2-takt (met gelijke inhoud), en waarom de 2-takt motor meer vermogen heeft dan een 4-takt?
vermogen = koppel x toeren
Laat dit eens goed doordringen.
2takt heeft elke rotatie een ontbranding en maakt dus makkelijker meer toeren.
Maar omdat hij de 4 stappen (inlaat, comprimeren, arbeid en uitlaat) allemaal in 2 slagen moet doen is de efficientie veel kleiner.
Een 4takt heeft 4slagen om de 4 stappen van verbranding uit te voeren, en voert deze stappen dus ook "beter" uit, maar heeft daarbij maar 1 ontbranding per 2 rotaties (waar de 2takt dus 1 bij 1 had).
Dus het toerental is lager, maar de efficientie hoger.
Een 2takt kan dus bijv een lager koppel hebben maar bij een hoger toerental, en dus meer vermogen.
Waarbij een 4takt dus meer koppel bij een lager toerental kan hebben maar daarmee dus ook minder vermogen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved