Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'profielwerkstuk verschil hpi - ori onsteking' (ID 58409).
De reply is geschreven door PRO TUNING (UserID 2914) op 3-9-2009 19:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ik tipte het 4takt als onderwerp alleen even om het overzicht een beetje kompleet te maken, en aan te geven dat ontsteking een ingewikkeld iets is.
Zoals ik al zei is 4takt verre van mijn "specialisme" en kan ik het dus daar wel eens fout hebben, ik zal overigens nooit zomaar iets zeggen als ik er niet redelijk zeker van ben.
Zo is mijn enigste ervaing op dit gebied ervaring dat bij de "gemiddelde auto" voornamelijk de ontsteking vervroegt naarmate het toerental stijgt.
Ik heb bijv gesleuteld aan oude auto's met een vacuum of een centrifugaal vervroeger.
Dat een "race" 4takt de ontsteking ook wel eens verlaat, dat weet ik dan bijv idd niet, maar was voor het de TS ook niet echt relevant aangezien ik de 4takt maar even aantipte en
Miscommunicatie kan gewoon gebeuren hoor, ik voel me ook niet aangevallen.
Over de opmaat-uitlaten, hiervan heb ik nu alleen nog de manier waarop de diffusor loopt puur van Frits overgenomen omdat hij wiskundig zo mooi formules had gemaakt waarme je bij bijv een compleet andere voorbocht dia en max dia toch een goede megafoon krijgt.
Ik had ook niet de mogelijkheid tot het maken van zodanig veel pijpen en kennis om zelf te experimenten met de diffusors.
(wel heb ik een paar kleine tests gedaan met andere inhouden, maar hier kwam niet echt vermogenswinst uit)
Deze manier van diffusors berekenen sluit namelijk ook zo mooi aan omdat ik een eigen manier heb voor het berekenen van:
-voorbocht dia
-max dia
-tailpijp dia
-lengte voorbocht
-lengte tot reflectieconus
-lengte tot tailpijp
-en lengte van de tailpijp zelf.
De formules die ik hiervoor heb opgesteld gevonden, zijn eigenlijk allemaal wel begonnen met theorien van andere mensen.
Maar inmiddels is er nog maar heel weinig van terug te vinden.
Zo kan ik bijv wel een formulevorm van Frits, Blair, Bell etc gebruiken, maar met hele andere waardes die ik zelf heb gevonden door metingen en tests uit te voeren.
Verder heb ik helaas niet de kans gehad zelf met Frits aan de tafel te zitten, maar heb wel mail contact met hem gehad waarin het vooral ging over wat hij anders zou doen als hij nu het welbekende artikel zou schrijven en wat volgens hem het grootste verschil is tussen de pijpen van toen en nu.
Zo zei hij bijvoorbeeld meteen, dat hij van een BMEP van 9 was uitgegaan voor zijn berekeningen, wat niet altijd meer opgaat, en de max dia dus tegenwoordig wel een stukje groter zou mogen
Zo had ik bijvoorbeeld al één van de vele uitgangspunten om te beginnen met testen en beredeneren.
Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk van de professionals te leren, en gebruik ik bijv vaak dezelfde opstelling dubbele eindconus van een Metrakit Pro Race uitlaat voor mijn uitlaten, waarvoor ik dus ook wiskundig moest gaan puzzelen om om die verloop over te nemen als bijv de max diameter anders wordt.
Met dit soort dingen ben ik ook erg lang bezig geweest.
Ik zeg ook zeker niet dat ik al op het niveau ben waarop ik zou willen zijn of wat andere mensen zijn, verreweg niet, maar desalniettemin is het dan toch niet zo dat wat ik tot nu toe weet troep is
Ik vind het prachtig dat mensen bezig zijn met techniek, maar wat mijn punt is hou de uitkomsten zolang voor je zelf tot je zeker bent van je zaak en dat je resultaten beter zijn als wat b.v. professor Blair heeft uitgevonden.
Het wiel is al uitgevonden.
En niet in elk topic je zelf " aanprijzen " .
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved