Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'profielwerkstuk verschil hpi - ori onsteking' (ID 58409).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 3-9-2009 18:57.
volgens mij heeft een viertakt een (relatief) verlatende curve om precies dezelfde reden als een tweetakt.
en dat hou ik lekker voor mezelf
enige wat ik in dit topic ga zeggen en wat eigenlijk al gezegd is:
de prestatie van een motor is meer dan de som van de delen, alle delen moeten perfect op elkaar afgestemd zijn en als je ook maar één kleine wijziging maakt in één van de factoren moet de rest er als het ware op aangepast worden.
Even een klein voorbeeld:
Je setup is COMPLEET hetzelfde, alleen heb je een binnenrotor, met dezelfde vervroegingscurve als je standaard ontsteking.
Door de kleinere massa van het vliegwiel zal ie sneller op toeren komen (blabla in theorie ook nog maar) terwijl de massa van je lucht gelijk blijft. Die versnelling van je toerental vereist per tijdseenheid een groter volume lucht, terwijl de massa van je lucht dus gelijk blijft. Hierdoor gaat ongetwijfeld de stroomsnelheid en dus de onderdruk in je inlaat veranderen waardoor automatisch je afstelling ook anders is, of juist anders zou moeten zijn waardoor je resultaten niet optimaal zijn.
wat ik hierboven zeg is overigens pure speculatie en heb ik uit mn duim gezogen, maar er zit iig theorie achter.
Als je géén wijzigingen aan je afstelling maakt krijg je de resultaten waaruit je ziet wat puur de binnenrotor op die afstelling doet, verre van optimaal en in theorie zelfs nadelig op sommige punten. Als je wél wijzigingen maakt aan je afstelling weet je niet meer welke invloed de binnenrotor heeft, dus zit je eigenlijk altijd wel in de shit.
kortom, het enige wat je kunt berekenen is het verschil in massa van je vliegwiel als je alles gelijkhoudt, want meer verandert er ook niet. Ding verbrandt even veel mengsel bij elk toerental en aangezien je vonk ook exact gelijk is (want dat wil je bij zon onderzoek) zul je alleen de gasreactie kunnen meten. Vermogen KAN niet meer zijn als je ontstekingstijdstip gelijk is, tenzij je maximumtoerental hoger ligt.
anyway... aangezien alle factoren gelijk blijven en eigenlijk alleen de massa (en hooguit de sterkte van je vonk) veranderen kun je er geen fuck over zeggen.
Dus zul je met curves moeten gaan kloten en daarmee eigenlijk ook met mengselafstelling en dus gaat het niet meer over de binnenrotor maar over tweetakttuning. Veel te veel voor een pws dus.
beter ga je kijken wat het verschil in vermogen is tussen euro95 en euro98 zonder ook maar IETS aan je afstelling of wat dan ook te veranderen.
denk dat je dan tot hele leuke conclusies komt die niemand hier zal verwachten.
en als je bij de duitse grens woont ga je ook maar met RON91 of wat het ook is experimenteren.
maargoed...dan zit jem eer in de scheikunde dan in de natuurkunde.
man man..als ik een pws moest maken ging het over hovercrafts en ging ik met een legodoos en een fohn 30kg aan stoeptegels frictieloos verplaatsen.
owwwww wacht eens....
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved