Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'vervelend voorval' (ID 58411).
De reply is geschreven door Almer (UserID 6462) op 1-9-2009 18:40.
Je ketting moet 10 a 20 mm speling hebben als je op de brommer zit.
Verder is het zo dat de steek van kettingtandwielen nooit overal gelijk is, dus je hebt een 'hoogste' punt in het traject. Op dit punt staat de ketting op zijn strakst, en aan de hand van dit punt moet je hem ook afstellen. Waar dit punt zit is zo niet te zeggen, kwestie van voelen wanneer de speling op de ketting afneemt.
Ook is het zo dat je wielas het wiel, en dus ook het tandwiel op zijn plek moet houden. Dat hoeft je kettingspanner in de achterbrug (waamee je de as verstellen kan) dus niet te doen! Waarschijnlijk heeft je wielas dus niet vast genoeg gezeten. Zet deze dan volgende keer ook met een momentsleutel vast. En zekerste weten nergens toevallig een bus vergeten waardoor het zaakje heen en weer kan?
En ik lees dat je een nieuwe ketting hebt gekocht. Heb je voor- en achtertandwiel ook vervangen? Ketting en tandwielen moet je als set vervangen. Vervang je het apart van elkaar heb je onnodig veel slijtage, het draait niet mooi en het is kwetsbaarder.
Succes.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved