Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '2takt studie' (ID 9263).
De reply is geschreven door YAMAHAFREAK (UserID 1224) op 12-5-2003 17:58.

hmm nou laten we s uitgaan van 1 cilinders:

- een 2takt heeft in 2 takten (1 takt = 180 graden, wordt ook wel slag genoemd) een ontbranding
- een 4takt heeft 4 slagen nodig voor 1 ontbranding
- een wankelmotor heeft elke 360:3= 120 graden een ontbranding.
ga maar na:
een 4takt doet alles apart (ontbranding, uitlaat, inlaat, compressie)
een 2takt pakt er 2 handelingen per slag (ontbranding+uitlaat, inlaat+compressie)
en een wankel doet t helemaal anders. dus je kunt van takten of slagen spreken. een wankelmotor doet alles tegelijk. hoewel.. eigenlijk is een 1schijfs wankelmotor te vergelijken met een 3cilinder. (er zijn 3 kamers)
dus eigenlijk is een wankel dan een ook 2takt? omdat er maar ontbranding per kamer per omwenteling plaats vindt
maar als je t geheel neemt is t weer heel anders omdat je die 3 kamers hebt... krijg je 3 ontbrandingen per 360 graden...
een 1 schijfs wankelmotor heeft iig om de 120 graden een ontbranding..
een 2 schijfs wankelmotor zou dan elke 60 graden een ontbranding moeten hebben voor een goede balancering.
daarom kunnen wankels dus zoveel toeren draaien
omdat ze zo mooi uitgebalanceerd zijn. vergelijk t maar met een gewone motor (2 of 4takt maakt niet zo veel uit nu): hoe meer cilinders (bij de zelfde cilinderinhoud) hoe meer toeren ie mag draaien.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved