Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '2takt studie' (ID 9263).
De reply is geschreven door Martijn (UserID 357) op 11-5-2003 4:22.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
[...]
3takt?? doe maar jah.. (alhoewel 3takt niet kan.. dna zou hij 1 keer boven ploffen, daarna onder.. kan niet maar scan maar is in)
jawel...theoretisch wel 3takt...wel grappig...komt omdat de zuiger zegmaar een driehoek is...en die draait dan zegmaar in een groote vage cilinder...en op 1 plek heb je inlaat...andere plek bougie en nog een adnere plek de uitlaat...
dan heb je dus egenlijk 3 verbrandingskamers...en is maakt ie dus 3 arbeids 'slagen' (kan niet echt van slagen spreken) per omwenteling..
wankelmotors zijn tof...jammer van de nadelen die eraan zitten..hoewel de voordelen ook heel tof zijn...
de 'zuigerveren' schijnen nogal hard te slijten...smering suckt..moet met benzine...dat soort dingen...rotor is zwaar..
maar het werkt in principe wel net zo als 2takt..
zag in de autoweek mazda rx8..heeft 2rotorige wankelmotor....met 2x 600 nogiets cc...
650 cc geloof ik..was dus 1300 cc motor ...pompte er 250 pk ofzo uit dacht ik..en dan kon je een andere versie nemen...had meer pk...even veel cc's....en dat ging (net zo als bij conventionele 2takt) ten koste van het koppel...
heel interessant...tis allemaal niet zo makkelijk uit te leggen...maar als je een paar boeken erover leest ....wordt et allemaal lekker duidelijk..
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved