Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Km-teller afwijking' (ID 57766).
De reply is geschreven door Robtuner (UserID 19343) op 20-7-2009 12:04.
Dit zegt wikipedia over de snelheid:
* jaren twintig - eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.
* 1948 - eerste bromfietsen op de markt.
* 1956 - invoering van maximumsnelheid van 40 km/u.[1]
* 1957 - invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen.
* 1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken.
* 1958 - Verbod op buddyseat achtige constructie's: een bromfiets is een fiets met motor, geen motorfiets met lichte motor en een buddyseat belemmert fietsen.
* 1959 - Einde verbod op buddyseat.
* 1965 - Invoering verplichte WA-verzekering.[1]
* 1966 - introductie van het verzekeringsplaatje.
* 1974 - introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat.
* 1975 - invoering helmplicht.[1]
* 1976 - afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen.
* 1985 - afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is
* 1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.
* 1996 - invoering bromfietscertificaat: iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moet voortaan een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen.
* 1999 - Per 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.
* 2005 - invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie 01-DBB-1. Met ingang van 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006 moesten alle bromfietsen eerst geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, opstuurde. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel van kleur, met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw van kleur, met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen.
* 2006 - invoering bromfietsrijbewijs AM.
* 2008 - Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd van 40 naar 45 km/u.[2] Tevens is het verplicht gesteld om binnen de bebouwde kom op de weg te rijden, tenzij verkeerstekens anders aangeven.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved