Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp '500' (ID 1181).
De reply is geschreven door BIGwillie (UserID 26) op 6-8-01?18:00.

Quote:
Originally posted by: bart@blaah bosma

roflol

je heb ook wel 500cc 2takt

maar je heb ook 400cc 4takt

Gran turismo vertel mij eens, hoe kan dat?



Of je 4-takt of 2-takt neemt ligt maar net aan het doel van de Motor/brommer.

Als je liever een betrouwbaar motorblokkie wil hebben. Die 'weinig' onderhoud nodig heeft, meer koppel heeft, over een bredere powerband beschikt, minder vervuilend voor het millieu is, goedkoper in gebruik is door bijvoorbeeld minder olieverbruik.En het ook niet nodig is dat hij heel veel PK's heeft bij een bepaald aantal cc's.
Dan neem je een 4-takt blok.

Wil je een klein, licht blok hebben, dat uit weinig (draaiende)onderdelen bestaat, over veel PK's per cc beschikt.
Dan neem je een 2-takt blok.

Dit is ook een reden waarom er tot en met dit seizoen alleen maar
2-takten in de moto grandprix rijden.
Neem bijvoorbeeld de 500cc klasse: Het aantal cc's is begrensd op maximaal 500.
Je mag ook 4-takten gebruiken maar omdat je uit een 500cc 4-takt veel minder PK's kan halen dan uit een 500cc 2-takt rijd niemand op een 4-takt.

Volgend jaar mogen voor het eerst in een paar decennia weer 4-takten gebruikt worden die over maximaal 990cc beschikken.
Daarom rijden (onder anderen) Honda, Yamaha, Ducati en nog een paar andere merken volgend jaar weer met 4-takten in de GP's.
Die halen met gemak 200+ PK's uit ongeveer 900cc. Veel fabrikanten gebruiken minder dan de maximale aantal cc's omdat de blokken anders over zoveel PK's beschikken dat ze gewoon niet goed bestuurbaar meer zijn waardoor de rondentijden omhoog inplaats van omlaag gaan.
(ook hangt het aantal PK's af van het aantal cilinders natuurlijk)

Nog even wat voor en nadelen over 2/4-takt:

2-takt:
-Meer onderhoud (minder betrouwbaar dus)
-vaak meer brandstofverbruik
-Meer PK's per cilinder
-vaak minder milieuvriendelijk (afhankelijk van bv katalysator)
-verbruikt dure olie
etcetc

4-takt:
-Meer koppel
-bredere powerband
-vaak stiller
-vaak groter blok vanwege extra cc's
-vaak zwaarder door die extra cc's
-gebruiksvriendelijker
ETCETC

Er zijn nog zat andere dingen op te noemen maar ik hoop dat dit ongeveer genoeg is om het te begrijpen (als het nu niet alleen maar ingewikkelder is geworden ).

Als je iets nog niet gebruikt kun je het natuurlijk nog effe vragen

MZZL,
Wilbert


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved