Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Licht aan = brommer uit' (ID 57673).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 12-7-2009 23:49.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: D-Fir
Hey allemaal.
Ik ben tegen een in mijn ogen nogal vaag probleem aangelopen. Laatst begon het licht van m'n TSX nogal lafjes te branden en werd steeds zwakker. Later deed het licht het helemaal niet meer als de brommer niet liep en deed nog wel een beetje wat als ik reed. Nu doet het licht gewoon helemaal niks meer.
Nu kom ik net thuis, sta ik voor m'n deur terwijl dat ding stationair loopt en wil ik toch nog ff proberen of m'n licht het doet. Dus ik druk die switch om en zet 'm in z'n vrij. M'n neutraallampje licht zwakjes op, er komt even een heel klein beetje licht uit m'n voorlamp en vervolgens slaat ie af:s.
Nou moet ik zeggen dat ik nooit zoveel heb begrepen van alle electronica om, op en aan een brom, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling.. Of is het gewoon zo dat m'n licht/ontstekingsspoel, nu m'n accu leeg is, zo belast wordt dat hij niet genoeg spanning meer heeft om te ontsteken? Of is er echt iets stuk/doorgebrand/kortgesloten?
Ik snap dat ik dit redelijk makkelijk kan checken door een volle accu erop te gooien, maar ik heb geen acculader en ik heb geen idee of die van mij oplaad of niet. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
je theorie klopt bijna
wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je accu niet opgeladen wordt (door bv. een draadbreuk, of kapotte spanningsregelaar/gelijkrichter), dus gaat je licht steeds minder fel branden. als je accu helemaal leeg is, moet dus alle spanning van de lichtspoel gebruikt worden om je lamp te laten branden.
als je een lichtspoel gaat belasten geeft die een klein beetje 'weerstand' aan het vliegwiel, je vliegwiel gaat dus nèt iets zwaarder draaien, waardoor je brommer nèt niet stationair blijft lopen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved