Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Verlichting' (ID 57654).
De reply is geschreven door rik hulkenberg (UserID 12636) op 12-7-2009 13:08.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: EmBay5
De verlichting van mijn mb is ook talloze keren doorgebrand. Super irritant! In mijn geval was de draadboom en de meeste connectoren daarop erg verrot. Als de bedrading van en naar de accu af en toe dus losging of brak, brandden de lampjes dus elke keer door. Bij stationair nog net niet, maar als je al iets meer toeren hebt, tijdens het rijden bijvoorbeeld, dan wel.
De accu zorgt ervoor dat de je spanningsregelaar werkt en dus tot ongeveer 6V begrensd wordt. Zonder (goed werkende) accu werkt je spanningsregelaar dus niet en gaan je lampjes dus geheid stuk.
Zonder spanningsregelaar loopt de spanning op tot ongeveer 20V naarmate je meer gas geeft (ergens op dit forum gelezen). 12V lampjes kunnen dat met geluk dus soms overleven, maar branden wel erg zwak bij stationair of een laag toerental.
Beter dus om je accu goed aangesloten te hebben en zorgen dat je spanningsregelaar ook goed aangesloten is en goed werkt.
Verder zit de verlichtingweerstand bij mij achter de koplamp, onder het tellerhuis. Is een rechthoekig metalen blok die via een roze draad aan the frame zit aangesloten.
hoe zag jou "spanningsregelaar" eruit
zo ?
ofzo ?
de werking van een spanningsregelaar word niet bepaald door de accu
als je de bovenste hebt dan is het een gelijkrichter en dan moet idd de accu goed zijn.
maar als je meer als 6000 toeren maakt gaat de accu kapot door overbelasting
Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 12-7-2009 om 13:11 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved