Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Tunen - waar begin je mee?' (ID 9234).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 6-5-2003 20:51.

beginnen met tunen..
sjah, tis erg breed...
http://www.macdizzy.com helemaal doorspitten...
http://home-3.tiscali.nl/~theers/ ook (imho wel wat beter/minder omslachtig uitgelegd dan macdizzy)

Bell's boek is ook een aanrader, maar dat is beetje globaal tunen, het gaat niet erg diep op de stof in.. bij b.v porting bereken je alleen je timing uit, meer niet! uitlaat is wel redelijk interessant, carboratie opzich ook wel.. ik ben niet ontzettend enthousiast over dit boek...

Blairs boek zou ik niet kopen, kost 120 euro ofzo, en alleen H6 schijnt interessant te zijn (volgens joost)

Verder.. sjah veel rondstruinen op inet...

Kan wel globaal weergeven hoe je ongeveer te werk gaat:

- Cylkop in kaart brengen
- Squish bepalen + deck height
- Volumes e.d meten
- Portmap maken, en uitekenen (het liefst geprojecteerd uittekenen!)
- Verzinnen wat voor doel de cyl moet hebben
- BMEP hiervoor uitrekenen
- benodigde timing vaststellen
- Time Area's uitvogelen
- Kijken hoever je in de cylinder kunt gaan (gezien je eigen gereedschap, bekwaamheid en simpelweg, of het past!)

Nu moet je gaan kijken, je zet op de portmap de timing, hoe hoog poorten moeten worden.. vervolgens ga je puzzelen met je Time Area's, je hebt een opp die je poort ongeveer moet hebben.. deze moet je in je portmap 'duwen' (Je moet altijd proberen je timing zo goed mogelijk aan te houden (dus liever je poort breder maken dan hoger!)

Je spoelingen, wil je kracht onderin, moeten ze naar de achterkant van je cyl wijzen.. en hoeft de hoek (vertikaal) niet hoog te zijn...
Hoogtoerig moeten ze juist meer naar het midden wijzen, en max 45graden omhoog staan (45 vind ik al beetje gewaagd!!)

De booster hoef je opzich niet veel aan te veranderen, hoe hoogtoeriger je cyl moet zijn hoe stijler je hem maakt.. tot ongeveer de 65 graden max, bij een laagtoerige cyl is het wel aan te raden de booster later te laten openen dan de spoelers

Verder sjah, de cylkop.. de squish-band hangt af van wat je ermee wilt doen... en hoe ver je kunt gaan ivm temperatuur. Deze op maat brengen is dus erg belangrijk!!

Verder de uitlaat, als je snel een uitlaatje wilt fixen moet je de bell formules gebruiken, snel goede resultaten..gebruik je blairs formules zul je wat langer bezig zijn met testen e.d tot je goede model gevonden hebt, maar eindresultaat zal beter zijn!

Verder sjah.. is het wel zo'n beetje toch?


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved