Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '''Kleine vragen topic'' - deel 38' (ID 56961).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 3-6-2009 19:21.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
doet een zuigerstop ook niet. Die drukt op één punt op de zuiger, maar voor je bigend is het exact dezelfde kracht want onderin wordt het gewoon weer verdeeld over het hele bigend.
40kg op je bigend tijdens verbranding? moet je even terugrekenen he.
even wachten... ik maak toch wel fouten
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 3-6-2009 om 18:30 uur.
40kg is 400N, op een slag van 40mm is een hefboom van 20mm is dus 400N op 20mm. Reken dat terug naar meters voor gangbare meuk:
400N op 20mm = 20.000N op 1000mm = 20.000nM
no way.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 3-6-2009 om 18:33 uur.
gvd ik weet het ook niet meer. dit slaat vlgs mij nergens op. wss vermenigvuldigen waar je moet delen of andersom ofzo...
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 3-6-2009 om 18:35 uur.
ok laatste poging:
40kg = 400N.
400N op een slag van 40mm is 400N op een hefboom van 20mm.
Om dat terug te rekenen naar Nm moet je dus naar een meter, is dus delen door 50.
400/50=8nm.
Dat maakt opeens wel weer sense.
Weet niet wat een brommer aan koppel levert...maar vast meer dan 8Nm, dus meer dan 40kg op het bigend.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 3-6-2009 om 18:40 uur.
wat ik me nu afvraag, hoe komt kees bij die 40kg? met 8NM krijg jij geen vliegwielmoer los.
stel je drukt met een momentsleutel exact 100NM op je vliegwielmoer. dan staat er dus 500kg op je big-end. dat kon nog wel eens schadelijk zijn.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved