Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'welke cilinder is beter?' (ID 56921).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 31-5-2009 1:36.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


idd, aluminium is ook staal. goud ook, koper ook en noem maar op.


hehehe.
niet dus.

ik ben het wel eens met de schout. Er zit een groot verschil tussen ijzer en staal, en zodra jij je cilinder(bus) van gietstaal gaat maken wordt dat ding onnodig hard en bros, waardoor het juist sneller kapot zal gaan.

gietijzeren zuigers zijn ook gemaakt, tot 1930.
Ik heb laatst een blok horen lopen met gietijzeren zuigers, en die dingen zijn echt geniaal omdat ze hetzelfde uitzettingscoefficient hebben als de cilinders waar ze in bewegen....dat blok klonk echt als een stoommachine zo mooi, zie ik ze tegenwoordig niet meer doen met aluminium zuigers.
ik heb nog nooit een blok zo mooi horen lopen puur mechanische muziek en geen mechanische herrie wat uit de meeste blokken komt.

edit: om er even op terug te komen wat het beste is... het verschilt allemaal niet zoveel. Een aluminiumcilinder met nicasil of chroomwand zal veel minder hard slijten dan een gietijzeren wand. Niet dat een gietijzeren wand hard slijt, als je voldoende smeert gaat dat ook enorm lang mee. Overigens, bij nicasil zal de slijtage dan in de zuiger gaan zitten, maar dat is nét wat makkelijker te vervangen dan een cilinderwandje. Daarom hebben de meeste crossers ook nicasil, die krijgen enorm op hun flikker en nicasil trekt dat prima, alleen de zuigers wat minder.

Nadeel van nicasil en chroom is dat het niet zo makkelijk te fixen is áls het kapotloopt, terwijl gietijzer makkelijk naar een overmaat te boren is of te verbussen is.
Voordeel van een aluminium cilinder(behuizing) is dat alu lekker licht is en wel makkelijk zijn warmte afstaat, maar of dat nou een voordeel of een nadeel is mag je zelf bepalen en hangt ook van het koelsysteem af.

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-5-2009 om 1:56 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved