Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Time-area VS durations' (ID 7214).
De reply is geschreven door MBX OWNER (UserID 48) op 4-5-2003 4:08.

K had deze topic nooit gelezen, maar dit is wel een interessante om wat neer te zetten.

Om te beginnen vind ik juist timingen een beetje achterhaald en ben ik het TOTAAL niet met Bell eens wat dat betreft! Trouwens vind ik Bell HEEEL erg basic en is het niet bedoeld voor proffesioneel tunen naar mijn mening!
Derhalve wel uitermate geschikt voor brommers een stuk sneller te maken!!!

Maar goed over de timingen, je kan niet zomaar timingen toe kennen bij een bepaalde streef BMEP. De grootste invloed hierop is de poortlayout! Zo zal een vlinder/triple uitlaatpoort gewoon veel minder timing NODIG hebben om de beoogde TA waarden te halen. Dit is zeer gunstig. Over het algemeen kan je zeggen hoe lagere timing met toch behoud van de benodige TA waarden, des te meer kracht onderin en bredere powerband. Verder moet je NOOIT meer dan 200 graden timing gebruiken, ook niet bij racers, dus al helemaal niet bij brommers!

Zo zie ik bijvoorbeeld dat je 206-208 graden zou moeten gebruiken voor 14.000 rpm... Wat een pure onzin, mijn eigen scoot draait 14.600 rpm op topvermogen en heeft dus bij lange na die timing niet. En dit met een flinke BMEP.

Daarnaast vind ik het zowiezo niet logisch om timingen toe te kennen aan de hand van toerentallen. Dit aangezien het toerental veel te veel afhankelijk is van uitlaat

Ik ben nu ook met een ander blok bezig die nog meer toeren en hogere bmep zal halen en daarvan is ook de timing nog aanzienlijk lager dan Bell aangeeft... Overigens zowel van de spoelers als van de uitlaatpoort!

Verder worden de time area's op Mac Dizzy helemaal verkeerd weergegeven.
Eigenlijk vind ik deze vrij nutteloos, net als, zoals ik al eerder gezegd heb, de angle area berekeningen ook totaal nutteloos vind.

Verder moet je rekening houden dat als je bijvoorbeeld 11 bmep zou kunnen halen met je poorting in de software dat je dit waarschijnlijk in werkelijkheid bij lange na nog niet haalt!
Dit zijn eigenlijk een soort van minimale TA waarden die je nodig hebt om die BMEP te halen. Je zal die BMEP daarom niet zomaar halen en ook alleen halen mits de rest van je setup goed is, de inlaat TA voldoende is, spoeler TA voldoende is, goede ontsteking, en het meest belangrijke, EEN GOEDE UITLAAT en goede afstelling!!!



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved