Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'uitleg bandenmaten gevraagd' (ID 55767).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 6-4-2009 21:15.

GROVE UITLEG BANDEN VORM:

Je kunt over het algemeen zeggen dat smalle banden bol zijn en brede banden plat.

Een smalle band leg je makkelijker in de bochten want deze is "bol" maar heeft dus MINDER raakvlak als het deze RECHT op het wegdek staat en dus eerder de neiging te slippen bij recht hard optrekken.
Echter heeft deze heeft MEER raakvlak als de band SCHEEF op het wegdek staat.

Een brede band leg je moeilijker in de bochten want deze is "plat"
wel heeft deze MEER raakvlak als deze RECHT op het wegdek staat en dus kan het bij recht wegtrekken meer vermogen aan zonder te slippen.
Echter heeft deze MINDER raakvlak als de band SCHEEF op de weg staat.

Vandaar dat alle enorm snelle machines ook zulke brede banden hebben, om slippen bij wegtrekken te voorkomen.

Maar dan zou je toch zeggen dan is het ideaal toch brede BOLLE banden?

Ja, dat is ook zo, maar dit is moeilijk te bewerkstelligen ---> reden zie een na laatste stukje tekst ---> dus:

Als het puur om rijeigenschappen gaat, moet je dus een zo smal mogelijke band nemen die dus net NIET slipt als je recht optrekt.
Dit zodat hij zo bol mogelijk is en dus de brommer makkelijk in de bochten is te leggen en als deze schuin staat veel raakvlak dus grip heeft.
(en dan hou je dus nog rekening met bijv: een bochtig circuit/lage snelheden = smaller/boller en een recht circuit met veel snelle flauwe bochten = breder/boller)


overdreven plaatje ter verduidelijking over BOLLE/SMALLE en PLATTE/BREDE banden:

Hier kan je zelf ook wel uit afleiden waarom het moeilijk is een brede band in de bocht te leggen




GROVE UITLEG RUBBERSOORT:

HARD RUBBER = kouder / veranderd moeilijker in temp / minder slijtagegevoelig / minder grip

ZACHT RUBBER = warmer / veranderd makkelijker in temp / meer slijtagegevoelig / meer grip.



GROVE UITLEG PROFIEL:

MINDER PROFIEL = meer raakvlak (dus meer grip), maar voert minder water af en dus minder geschikt voor nat weer.
Over het algemeen wordt een band met minder profiel ook wat warmer (het profiel zorgt voor bereik van koude lucht, en meer raakvlak)

MEER PROFIEL = visa versa...



Bij een dure (motor)band kun je er dus vanuit gaan dat ze dure materialen hebben gebruikt die wel (makkelijk) warm worden zonder erg te slijten, maar vooral veel moeite hebben gestoken in het fabriceren van een canvas die er voor zorgt dat de band bol staat!

Overigens komen banden boller te staan als ze hard draaien, en een breede/platte band heeft nog vrij veel raakvlak (meer als een smalle/bolle band) als ze maar een beetje schuin staan.





En nou opbokken Chietl, je moet dingen niet zomaar van internet plukken en daar heel veel waarde aan hechten nog zelfs zonder het te begrijpen, en vervolgens ook nog verkeerd samen te vatten.
Dit stukje is dus ook NIET van internet geplukt.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2009 om 21:31 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved