Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'uitleg bandenmaten gevraagd' (ID 55767).
De reply is geschreven door ChielTZR (UserID 15882) op 6-4-2009 20:26.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
aar moet je bij de aanschaf van motorbanden op letten, wat is echt belangrijk? Veel banden worden tegenwoordig gekocht om het imago en niet om de prestaties.
Bij de aanschaf van banden is het ten eerste belangrijk bij jezelf te overleggen wat voor invloed de breedte van je banden heeft op het gedrag van je motor. Je hebt al gauw het idee dat brede banden voor meer grip zorgen, toch kleven er diverse nadelen aan.
Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm
telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.
Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop). Zie de grafiek boven.
Hoe breder je banden, hoe sterker de motor zich opricht bij een soms noodzakelijke remming in de bocht - een effect dat heel onwenselijk is, aangezien de motor dan haaks de bocht uit stuurt.
Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek.
Het voordeel zit hem in de betere grip in een bocht bij hogere snelheden. Snelheden die in Nederland op de openbare weg sowieso niet verantwoord zijn. Op het circuit kan een brede band bovendien veel meer warmte opnemen en houdt het daarom langer uit.
Catch this bitches!
Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 6-4-2009 om 20:26 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved