Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Elektrische brommer' (ID 55670).
De reply is geschreven door Razor (UserID 3769) op 3-4-2009 0:32.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
[...]


Nee.

[...]


Denk persoonlijk dat de toekomst in de waterstof zit. Actieradius van elektriciteit is atm gewoon te weinig om echt te kunnen concurreren met de verbrandingsmotor. En waterstof heeft als (mega)voordeel dat je de "tank" met een minuut vol hebt, en niet een x aantal uur hoeft te wachten voordat hij opgeladen is.

Ja en nee... maar wat het wordt is en blijft nog voorlopig de grote vraag.


Groot nadeel van waterstof is dat je tot 3 keer meer elektrische energie moet gaan opwekken dan wanneer je batterijtechnologie gaat gebruiken. Je hebt te maken met veel verliezen met waterstof.

En er zijn nu al in praktijk goed werkende snelladers die een auto binnen 5-10 minuten op 95% kunnen herladen. Een gemiddelde tankbeurt kost bijna net zoveel tijd.
En daarentegen denk ik dat er veel potentie nog in batterijtechnologie zit en er daarom steeds betere accu's komen en het laden steeds sneller en efficienter kan. Samsung heeft niet voor niets 700 miljoen vrijgemaakt voor investeringen en onderzoek in accu's.

Maar toch vind ik niet dat waterstof uitgevlakt moet worden want het kan voor veel toepassingen zeker nuttig zijn. En ik denk ook dat waterstof gewoon toch nog ver gaat komen... puur en alleen op het feit van macht van oliemaatschappijen en regering.
Die hebben allebei weinig invloed, macht en zeggensschap over elektriciteit. Wel over waterstof...

Vandaar dat Shell dus veel investeert in waterstof omdat ze daar makkelijk naar toe kunnen switchen en zo daar hun winsten in kunnen verdienen. Ook is voor hen de overlap beter omdat er voorlopig ook nog waterstof gemaakt kan worden uit elektriciteit van kolencentrales en ook uit chemische reacties van aardgas.
Ook kan de opslag, vervoer en tankstations blijven wat voor hen erg belangrijk is.

Ook is waterstof erg complex en heeft het veel onderdelen nodig. Wat weer bevordelijk is voor miljoenen banen en bedrijven.

En voor overheid is het ook nog steeds nuttig omdat ze met waterstof beter dingen kunnen beheersen en ook makkelijker manieren kunnen vinden om daar weer belasting over te gaan vragen.
Met elektriciteit uit het stopcontact gaat dat allemaal wat lastiger.

Maar vanuit technisch oogpunt is (naar mijn inziens) accutechnologie beter en meer rendabel. Vanuit politiek en verstandelijk inzicht (macht e.d. voor oliemaatschappijen en accijns voor overheid) denk ik dat waterstof het toch helaas nog ver gaat schoppen.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved