Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Vliegwiel uitbalanceren' (ID 55595).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 1-4-2009 23:15.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
zoals je ziet werkt dat ding met hogere toerentallen dan een doorsnee bandenbalanceerapparaat, wat ik zie als bewijs dat ik toch wel een beetje gelijk heb met het verhaal wat ik hierboven zeg.
wat dat betreft is zoiets perfect te gebruiken voor een vliegwiel, omdat de massa en diameter aardig in de buurt van zo'n koppeling liggen.
het enige nadeel is dat dat ding geen onbalans meet, en guess what....dat wil je nu net meten.
wel slimme oplossing om je koppeling te checken, met een strobo enzo, maar totaal waardeloos om een vliegwiel mee uit te balanceren, tenzij je em kunt modden dat je onbalans kunt meten...
dat ding moet je combineren met de techniek uit een bandenbalanceerapparaat
ik zou lekker langs een balanceerboer gaan..... bijvoorbeeld:
http://www.vortexsoest.nl/
mss staat er wel nuttige info op die site... en het kost je minder dan zelf een apparaat kopen, want uiteindelijk komt het er op neer dat je apparatuur nodig hebt...en dat is duurder dan ff dat vliegwieltje laten uitbalanceren.
waarom altijd de moeilijkste weg kiezen?
Uitbesteden is niet altijd even leuk als zelf doen, maar in dit geval ben ik het met je eens dat je het beter kunt uitbesteden.
Overigens heb ik een stukje geschreven over het uitbalanceren van een vliegwiel op een brommer dmv een stroboscoop.
kort samengevat:
Als je een stroboscoop 2x zo snel laat flitsen als het toerental van de motor, kun je een radiale afwijking zien.
leuk in theorie, maar tricky in de pratijk.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-4-2009 om 23:16 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved