Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Verhouding tussen voor- en achterwiel' (ID 55573).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 31-3-2009 0:55.

de looks spelen geen zak mee. de fabrikant kiest altijd voor de meest optimale eigenschappen. Looks zijn altijd ondergeschikt. Dat het toevallig leuk staat is mooi meegenomen, maar dat is zeker niet de reden om een bepaalde wielmaat te kiezen.

Crossers hebben inderdaad een grotere velgenmaat puur en alleen om oneffenheden in de ondergrond op te vangen. Grotere wielen hebben ook nog eens het voordeel dat ze (buiten de vering om) meer klappen op kunnen vangen...vooral spaakwielen.

Racers/SM hebben daar veel minder mee te maken en daarin is het gyroscopisch effect veel meer van belang.

Warmte heeft het sowieso niets mee te maken, slijtage ook niet hoewel je zou kunnen beredeneren dat 20% meer omtrek betekent dat je loopvlak 20% minder belast wordt.

Je ziet trouwens ook dat ze van 16" bij sportmotoren in de jaren 80 terug zijn gegaan naar 17", en tegenwoordig bestaat er 16,5".

blijkbaar is het optimum ergens tussen 16" en 17".

Dat het achterwiel het aangedreven wiel is en daardoor de hobbels toch wel pakt is onzin. Hoe moeilijker het wiel over de hobbel gaat, hoe eerder ie gaat spinnen.
edit: het heeft er verhoudingsgewijs eerder mee te maken dat het achterwiel niet bestuurd is... je wilt je stuur altijd stabiel hebben, achter boeit dat minder en dan heeft een iets kleiner wiel vast weer andere voordelen (minder gyroscopisch effect, minder centrifugaalkrachten erop, ruimte etc etc)



Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-3-2009 om 0:56 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved