Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Verhouding tussen voor- en achterwiel' (ID 55573).
De reply is geschreven door Derbi-Olaf (UserID 13836) op 29-3-2009 19:20.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: D-Fir
Grotere wielen hebben inderdaad logischerwijs meer oppervlakte, maken dus minder vaak contact met de weg en slijten minder. Door dat kleinere gyroscopische effect zouden ze dus met minder moeite gekanteld moeten worden en dus met lichtere bewegingen moeten sturen.



@ Jasper:
Haha, ja, dat is ook zo. Maar het achterwiel is geen 21 en die blijft ook niet haken, dus wat dat betreft zou het voorwiel ook prima 18 inch kunnen zijn. Zou ook bij bergop beter zijn lijkt me, heb je minder kans om achterover te kantelen.

Ik denkt dat alles wat jullie zeggen klopt, maar dat zegt nog steeds weinig over de echte verhoudingen tussen de wielen. Beste voorbeeld daarvan vind ik racemotoren met een 18 inch achterband. Vraag me echt af hoe dat anders rijd dan 2x 17 inch.

grotere wielen moeten juist met méér moeite gekanteld worden
Kans is groot dat het bij race-motoren in de reglementering vastgelegd is en anders heeft het wel te maken met slijtage.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 29-3-2009 om 19:21 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved