Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'hoe werkt een snelle uitlaat ? (mina.verticaal tunen)' (ID 55336).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 18-3-2009 23:13.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
ga jij je maar even verdiepen in het 2takt en 4takt gebeuren. je begrijpt er iid helemaal niks van
nou hij denkt er iig over na.
Er is idd veel te vinden op internet dus zoeken kan geen kwaad
Een 2t heeft een expansie nodig omdat tijdens de uitlaatslag de uitlaatpoort geopend en gesloten wordt door de zuiger. Bij een 4t gebeurt dat met kleppen en hebben de uitlaatgassen tijdens de klepoverlap niet echt veel invloed op het verse mengsel.
Bij een tweetakt is er ook een overlap, de spoelpoorten staan namelijk tegelijk open met de uitlaatpoort... je kunt begrijpen dat er hierdoor maar een bepaald toerental is waarbij dit optimaal werkt.
Buiten dat optimale gebied zullen er óf uitlaatgassen achterblijven, óf wordt er vers mengsel direct door de uitlaatgassen mee de uitlaat ingezogen...beide niet relaxt.
De expansie werkt met de schokgolven (geluidsgolven als je het zo wilt noemen) waardoor het mengsel wat direct door de uitlaatpoort naarbuiten wordt geduwd weer terug wordt geduwd via de uitlaatpoort...dus eigenlijk wordt je cilinder en een deel van je uitlaat gevuld met vers mengsel, en terwijl je spoelpoorten sluiten douwt je uitlaat nog eens dat 'verloren' mengsel terug in je cilinder, waardoor je eigenlijk een nog betere cilindervulling krijgt.
dat is je powerband.
op/aanmerkingen hierop zijn altijd welkom....ik heb het vast niet precies perfect uitgelegd maar als het principe maar duidelijk is.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved