Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Oorzaak Vast/warmloper MTX' (ID 55188).
De reply is geschreven door PRO TUNING (UserID 2914) op 13-3-2009 19:48.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gekke henkie
[...]
Als de kruktappen en -wangen nog goed zijn, kun je er een nieuw big-end setje in laten persen, de prijs die je noemt komt aardig in de richting schat ik zo. Wel zeker weten dat ze hem ook uitlijnen...!
Meestal zijn die putjes niet van losse deeltjes in je verbrandingskamer hoor, die vliegen zo je uitlaat in, of blijven in je poorten hangen. Je kunt hier wel een vastloper door krijgen, maar dit geeft niet van die kleine putjes in je kop.
Die putjes komen meestal van het detoneren (Pingelen)
Dit hangt vaak direct samen met je squish-band, en de wervelingen in je verbrandingskamer.
Als de hoek van je squish band kleiner is dan de bolling van je zuiger, dan sluit je zuiger de squish band min of meer af. Hierdoor krijg je in je squish band meerdere kleine wervelingen, in plaats van één grote werveling door heel je kop. Die kleine wervelstromen bevatten gewoon vers mengsel, en kunnen spontaan gaan ontbranden, en dit is dus detoneren/pingelen. Dit kan heel lang goed gaan, maar je moet wel in staat zijn om de signalen van een naderende warm- of vastloper te herkennen.
TS reed rustig, dit kan er ook nog aan bijdragen. Als je buiten je powerband rijdt, is je cilindervulling verre van optimaal. Als je mengsel net iets te arm is, geeft dit een hoop extra warmte. Dit stapelt zich bovenop de extra warmte die je door het detoneren krijgt, en door die kleine wervelingen in je squish band, wordt die extra hitte niet optimaal afgevoerd naar je cilinderkop, en daardoor gaan je onderdelen meer uitzetten dan de bedoeling is.
Gevolg hiervan is bekend; een vastloper...
Zorg voor een goeie squish band, voor een niet al te hoge compressie (ongeveer 11 tot 12:1 is de max voor straatgebruik) en zorg ervoor dat je afstelling goed is (dus niet alleen naar je hoofdsproeier kijken, maar ook je gasnaald en je luchtmengschroef en eventueel je stationairsproeier als je die hebt)
Dat je krukas niet meer draait, kan een gevolg zijn van de te hoge warmte, of van de klap van het vastlopen.
en ff voor de duidelijkheid: een te arm mengsel is wat anders dan een te schraal mengsel:
Een arm mengsel krijg je door een verkeerde afstelling;
Een te schraal mengsel krijg je door te weinig olie door je benzine te mengen. Minimale mengverhouding is 1:50, opgevoerd is het aan te raden 1:40 te mengen. Niet NOG vetter gaan mengen, want dan heb je weer extra warmte nodig om te voorkomen dat je bougie vet slaat, en die extra warmte kun je beter niet hebben...
Ik denk dat het andersom is gebeurt.
Je big-end krijgt speling, hierdoor wordt je squish kleiner en de motor gaat detoneren.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved