Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'lagers alweer naar de klote' (ID 54942).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 27-2-2009 20:06.
Heb je de vorige keer zelf je lagers vervangen?
Het lijkt van niet als ik zo je reacties lees.
Zoek eerst maar eens uit wat een lager precies is en hoe het er uit ziet (tik het maar is op google in).
Dat lager wordt gemonteerd (op een goede manier) in een rond gat in de naaf van je achterwiel. Dit gat heeft een bepaalde passing zodat het lager vast en spelingsloos vast blijft zitten.
Klopt deze passing niet meer dan is het gat te groot geworden: lager zit los -> speling.
Wil je dat repareren zul je dit gat groter moeten opboren, kotteren of draaien. Boren kan op een boormachine en is het minst nauwkeurig in dit geval en kotteren doe je op een freesbank en draaien op een draaibank. 1 van die 2 laatste methoden kiezen. (zoek maar met google op wat de woorden betekenen als je het niet weet).
Als je dat gedaan hebt moet er een busje gedraaitworden met de binnendiameter met bijbehorende passing voor het lager en de buitendiameter met bijbehorende passing van het gat wat je zojuist hebt uitgekottert of gedraaid.
Zit die bus er in dan kun je het lager er inpersen (of recht in tikken met een bus die alleen de buitenste rand raakt).
Vergeet niet de bus tussen beide lagers, want dan zijn ze binnen de kortste keren weer aan gort.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved