Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Laten honen, of een nieuwe zuiger...' (ID 54058).
De reply is geschreven door Thijsje (UserID 14131) op 13-1-2009 18:15.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
wat er bij de uitlaatpoort is gaan happen? nou, wat dacht je van dat zuigerslotje


ik had dit laatst ook is niks aan te doen.. ja voor je een zuiger monteerd kijken of die dingen wel vast genoeg zitten, gezien zuigers gegoten worden heb je nat. altijd kans dat het net niet 100% goed is.
(lees: 0.02mm afwijking)

het kan heel goed ook een productiefout zijn die bij een hele reeks zuigers is voorgekomen.

er zijn ook mensen die deze slotjes verplaatsen,
stond iig ooit ook ergens op het net hoe je dat kan doen
stond ook bij hoe je ze dan vast zet :p

die cilinder moet je absoluut honen (laten).
honen verhelpt ook eventuele ovaalheid (welke op te meten valt met CE gekeurde precisie meetgereedschap *kuch* bvb merk vogel)

of met hele dure Sunnen hoonmachines die van alle gemakken voorzien zijn. Maar dat heb je niet persee nodig om zelf te honen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Honen

je moet dan eerst een zuiger kopen voor je gaat honen ivm zuigerspeling, en zuigerslot speling

controleer wel je krukas lagers en big end op speling. controleer dan op meerdere punten in de roulatie, om cker te zijn dat dat pennetje niet ergens tussen is gaan zitten huishouden

Als je er nu enkel een nieuwe zuiger indoet heb je overmatig benzine verbruik door gebrek aan compressie, extreme slijtage aan zuiger door de staat vd wand (spekglad, verticale strepen ipv oliebuffertjes = slechte zuigerveer smering)

normal honen ze enkel de laatste 0,05mm, maar omdat een cilinderboor machine nogal duur is kan je ervoor kiezen om een paar hoonstenen op te offeren om de 1e overmaat te bereiken, duurt wel langer

oja, en controleer je drijfstang oog (1 oneffenheid is al dodelijk voor de motor in de racerij) en small end naaldlager bij voorkeur met vergrootglas op harscheurtjes, of beschadigde pennetjes, en op speling ook op meerdere punten in de roulatie, met een losse pistonpen erdoor. die je overigens nog maar net met je duim er in hoort te kunnen drukken zie ook artikel op kreidler.nl

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 13-1-2009 om 9:58 uur.

ik snap zelf ook dat de zuigerveer is gaan happen. DOORDAT het zuigerslotje is weggegaan...
de zuigerveer is gaan ronddraaien, en dan kun je er opwachten dat hij een keer in de uitlaatpoort vastnaait...

zuiger eens goed bekeken, zie ook helemaal een rond in de zuiger, waar die zuigerveer tegenaan drukte..

oorzaak is dus duidelijk..


heb cilinder naar bromboer gezegd, en deze zei nieuw cilindertje..
ik lekker eigenwijs, nee meneer het is de hm167, heb hem gekocht vooor heel veel centjes, dus hier komt geen andere cilinder voor in de plek..
dus voor 55 euro, word hij gehoont + een nieuwe zuiger..

bra.....??? zuiger.. was volges hem beter dna de Prox..
en weer word er tegen me gezegd, het komt niet vaak voor dat dit dat die.. etc...
oftewel, weer wat speciaals met die brommers :S

komt zoiezo nieuw naaldlagertje in.. vervang ik elke keer met nieuwe zuiger...

zal inderdaad krukas etc ff controleren. goed dat je het benoemd!

post van Saknet:thumbup:


nee, met poetsen bereik je niet het gewilde resultaat., zoals saknet zegt, honen voldoet nog alleen.. of een nieuwe cilinder..





Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved