Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Laten honen, of een nieuwe zuiger...' (ID 54058).
De reply is geschreven door Saknet (UserID 129) op 13-1-2009 9:17.

wat er bij de uitlaatpoort is gaan happen? nou, wat dacht je van dat zuigerslotje


ik had dit laatst ook is niks aan te doen.. ja voor je een zuiger monteerd kijken of die dingen wel vast genoeg zitten, gezien zuigers gegoten worden heb je nat. altijd kans dat het net niet 100% goed is.
(lees: 0.02mm afwijking)

het kan heel goed ook een productiefout zijn die bij een hele reeks zuigers is voorgekomen.

er zijn ook mensen die deze slotjes verplaatsen,
stond iig ooit ook ergens op het net hoe je dat kan doen
stond ook bij hoe je ze dan vast zet :p

die cilinder moet je absoluut honen (laten).
honen verhelpt ook eventuele ovaalheid (welke op te meten valt met CE gekeurde precisie meetgereedschap *kuch* bvb merk vogel)

of met hele dure Sunnen hoonmachines die van alle gemakken voorzien zijn. Maar dat heb je niet persee nodig om zelf te honen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Honen

je moet dan eerst een zuiger kopen voor je gaat honen ivm zuigerspeling, en zuigerslot speling

controleer wel je krukas lagers en big end op speling. controleer dan op meerdere punten in de roulatie, om cker te zijn dat dat pennetje niet ergens tussen is gaan zitten huishouden

Als je er nu enkel een nieuwe zuiger indoet heb je overmatig benzine verbruik door gebrek aan compressie, extreme slijtage aan zuiger door de staat vd wand (spekglad, verticale strepen ipv oliebuffertjes = slechte zuigerveer smering)

normal honen ze enkel de laatste 0,05mm, maar omdat een cilinderboor machine nogal duur is kan je ervoor kiezen om een paar hoonstenen op te offeren om de 1e overmaat te bereiken, duurt wel langer

oja, en controleer je drijfstang oog (1 oneffenheid is al dodelijk voor de motor in de racerij) en small end naaldlager bij voorkeur met vergrootglas op harscheurtjes, of beschadigde pennetjes, en op speling ook op meerdere punten in de roulatie, met een losse pistonpen erdoor. die je overigens nog maar net met je duim er in hoort te kunnen drukken zie ook artikel op kreidler.nl

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 13-1-2009 om 9:58 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved